نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۷ خرداد

درهای سازمان تجارت جهانی به روی ایران گشوده شد

کدخبر: ۶۴۹۵۳۸
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
درهای سازمان تجارت جهانی به روی ایران گشوده شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم خرداد 1354؛ شبکه وسیع توزیع کالا در کشور تاسیس می‌شود

شرکت دولتی گسترش خدمات بازرگانی با سرمایه اولیه 100 میلیون ریال تاسیس می‌شود.

هدف از تاسیس این شرکت ایجاد شبکه وسیع توزیع کالاها در سطح کشور و احداث تاسیسات مربوط به این شبکه خواهد بود.

به موجب یکی از مواد اساسنامه این شرکت که به‌صورت لایحه‌ای تقدیم مجلس شد، شرکت مذکور به منظور ایجاد روش صحیح در زمینه خدمات بازرگانی و تاسیسات مربوط به کالاهای اساسی و بهسازی سرویس‌های موجود و گسترش آن در سطح کشور جهت بهبود امور پخش، نگهداری و بسته‌بندی ذکر شده است.

مرکز شرکت در تهران است و سرمایه 100 میلیون ریالی شرکت را وزارت بازرگانی و یا موسسات و شرکت‌های وابسته به آن تامین می‌کنند. شرکت می‌تواند در سایر نقاط کشور و یا کشورهای خارج شعبه بازرگانی تاسیس کند.

هفتم خرداد 1364؛ ابلاغ سیاست‌های ضدتورمی دولت برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی

به موجب آیین‌نامه اجرایی کمک هزینه عائله‌مندی کارکنان دولت، وزارت بازرگانی مکلف است کالاهای اساسی موردنیاز را از طریق شرکت‌های تعاونی مصرف کارکنان دولت و یا سایر فروشگاه‌های معتبر در اختیار مشمولین تبصره 42 قانون بودجه سال 1364 قرار دهد.

سخنگوی روابط عمومی سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: با توجه به سیاست‌های ضدتورمی دولت به منظور ایجاد تعادل نسبی بین درآمد و هزینه، زندگی، مستخدمین دولت از ابتدای سال 64 براساس تبصره 43 قانون بودجه سال 1364 و آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی سازمان امور اداری و استخدامی که (در تاریخ یکشنبه 1364.2.29) به تصویب هیات وزیران رسیده است. به مستخدمین شاغل یا بازنشسته مرد که همسر دائم دارند و همسر آنان از موسسات دولتی یا وابسته به دولت که به نحوی از بودجه عمومی و یا کمک دولت، حقوق، ‌اجرت، ‌دستمزد، حقوق بازنشستگی یا وظیفه مستمری یا نظایر آن دریافت نمی‌نمایند، ماهانه مبلغی تحت عنوان کمک هزینه عائله‌مندی پرداخت می‌شود. برای مستخدمینی که درخواست پرداخت نقدی دارند، وجوه مذکور هر 6 ماه یک بار پرداخت خواهد شد.

بانک مسکن نیز مکلف شد در ارتباط با کمک هزینه عائله‌مندی کارمندان دولت حداکثر تسهیلات اعطایی را در اختیار آنان قرار دهد.

هفتم خرداد 1376؛ سیاست تثبیت نرخ ارز تا پایان برنامه ادامه دارد

در نخستین روز از سمینار بهره‌وری که دیروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، وزیران اقتصادی و دارایی و آموزش و پرورش و نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار گسترش فرهنگ بهره‌وری در جامعه شدند.

مرتضی محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون تاثیر قوانین و مقررات مالیاتی در ارتقا بهره‌وری واحدهای تولیدی سخن گفت.

وی بیان کرد: سیاست تثبیت قیمت ارز تا آخر برنامه دوم ادامه دارد و دولت تلاش می‌کند که از این طریق قدرت خرید مردم و جامعه بیشتر شود.

آقای محمدخان گفت: در حال حاضر حجم نقدینگی بالغ‌بر 60 هزار میلیارد ریال است و تصمیم بر این است که با واگذاری سهام و انتشار اوراق مشارکت، این میزان نقدینگی به سوی طرح‌های اشتغالزا هدایت شود.

معاملات ارزی در بازار آزاد کاملا متوقف است

در آغاز دومین هفته از اجرای سیاست‌های جدید ارزی دولت، بازار معاملات ارز در بازار آزاد کاملا متوقف شد.

با توجه به تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها که تعدادی از آنها به حکم قانون بسته شده و تعدادی دیگر نیز به دلیل کسادی بازار دست از کار کشیده‌اند، تعداد انگشت‌شمار صرافان فعال نیز علی‌رغم حضور در محل کار خود از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند.

هفتم خرداد 1384؛ درهای سازمان تجارت جهانی به روی ایران گشوده شد

148 عضو  سازمان تجارت جهانی در ژنو موافقت کردند که مذاکرات در مورد پیوستن ایران به این سازمان را که بر تجارت جهانی حکومت می‌کند، آغاز نماید.

بلافاصله پس از این تصمیم، محمدرضا البرزی سفیر و نماینده دائم ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو به نشست شورای عمومی سازمان تجارت جهانی که پشت درهای بسته تشکیل می‌شود، دعوت شد.

البرزی در مورد تصمیم سازمان تجارت جهانی در موافقت با آغاز مذاکره پیرامون عضویت ایران، آن را اقدامی مثبت توصیف کرد و گفت: این کار مدت‌ها عقب افتاده بود.

در نشست شورای عمومی سازمان تجارت جهانی که تصمیمات 148 کشور عضو آن به صورت اجماع اتخاذ می شود، آمریکا برای نخستین بار آغاز مذاکرات در مورد عضویت ایران را وتو نکرد.

ازسوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که مخالفت نکردن واشنگتن با طرح درخواست عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی «یک امر اتفاقی نبود» و طبق وعده واشنگتن به سه کشور اروپایی مذاکره‌کننده با ایران صورت گرفت.

ریچارد بوچر، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روزانه خود اظهار کرد: از مدت‌ها قبل وعده کرده بودیم که برای حمایت از تلاش‌های اتحادیه اروپا با درخواست ملحق شدن ایران به سازمان تجارت جهانی مخالفت نخواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی