هزینه خرید اوراق تسه برای متاهلین و مجردها کاهش یافت؛

وام مسکن ارزان شد+ جدول

کدخبر: ۳۷۰۰۵۹
هزینه وام مسکن در 7 آبان برای متاهلین 2 میلیون و 330 هزار تومان نسبت به روز قبل کاهش یافت. قیمت اوراق تسه در این روز در کمترین مقدار خود در تمام هفته بود و به همین خاطر نرخ سود نیز دچار کاهشی قابل توجه شد.
 وام مسکن ارزان شد+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، هزینه خرید اوراق تسه در بازار در آخرین روز از هفته کاری جاری کاهشی قابل توجه را تجربه کرده و به 89 هزار و 670 تومان رسید. این کاهش قیمت نرخ سود موثر برای مجردها و متاهلین را نیز با کاهشی حدودا 0.4 واحد درصدی مواجه کرد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

 افرادی که نیازمند اخذ وام برای خرید خانه هستند امکان سپرده گذاری یا تحمل دوره انتظار را ندارند می توانند از مسیر اوراق حق تقدم اقدام به دریافت وام کنند.این افراد با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادی برای دریافت وام در اولویت قرار می‌گیرند. اوراق تسه اوراقی است که در فرابورس خرید و فروش می شود.

هزینه خریداوراق مسکن

در روز 7 آبان قیمت هر ورق از اوراق تسه در بازار اوراق 89 هزار و 670 تومان تعیین شد. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در روز جاری برای مجردها  25 میلیون و 108 هزار تومان و برای متاهلین 43 میلیون و 44 هزار تومان برآورد شده است. این در حالی است که روز سه شنبه مجردها برای اخذ وام مسکن باید 26 میلیون و 467 هزار تومان و متاهلین 45 میلیون و 370 هزار تومان پرداخت می کردند.

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد؟

در شرایطی که برای اتخاذ وام هزینه خرید اوراق نیز متحمل میشود در محاسبه نرخ سود بایستی مبلغ هزینه را از کل مبلغ دریافتی وام کسر کرد. در اینصورت کاهش مبلغ دریافتی بر میزان سود بانکی وام خواهد افزود.

با توجه به اینکه هزینه اوراق برای مجردها در روز جاری 25 میلیون و 108 هزار تومان و برای متاهلین 43 میلیون و 44 هزار تومان محاسبه شده است. بنابر توضحیات یاد شده با کسر این هزینه ها از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها 22.98 درصد و برای متاهلین  22.82 درصد برآورد می رسد نرخ سود موثر در روز سه شنبه در کانال 23 درصد بود که با کاهش قیمت اوراق این نرخ در روز چهارشنبه کاهش یافته است..

اوراق تسه 7 آبان

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه هایی که مجردان امروز برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه متحمل شده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 185 میلیون و 217 هزار تومان خواهد بود. در روز سه شنبه هزینه سرجمع برای مجردها برابر با 186 میلیون و 575 هزار تومان بود. 

  •  هزینه نهایی وام 240 میلیونی برای متاهلین هم در صورتی که در روز چهارشنبه موفق به دریافت وام شده باشند  342 میلیون و 968 هزارتومان  خواهد بود. این هزینه شامل اوراق خریداری شده و نرخ سود موثری است که در 12 سال پرداخت می شود.این رقم برای متاهلین در روز سه شنبه 345 میلیون و 295 هزارتومان برآورد می شود

مقایسه آمار اوراق تسه با روز قبل خود نشان میدهد هزینه وام مجردها در روز 7 آبان یک میلیون و 360 هزار تومان کاهش یافته است. این کاهش برای متاهلین 2 میلیون و 330 هزار  تومان ارزیابی می شود.

اوراق تسه 7 آبان

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید