نحوه سرمایه گذاری نهادهای مالی نشان می دهد

کاهش سود انتظاری در بورس 1400

کدخبر: ۳۹۷۸۳۶
فروش اوراق در بازار بدهی در هفته های اخیر نشان از دو اتفاق مهم در بورس داشته است. طبق این اتفاقات، باوجود حمایت دولت از بورس اما انتظار نهادهای سرمایه از بورس در سال آینده کمتر از بازدهی اوراق است.
کاهش سود انتظاری در بورس 1400

به گزارش اقتصادنیوز، در برگزاری چهلمین دوره حراج اوراق بدهی دولتی دو نکته مهم وجود داشت. اتفاق نخست در این بازار آن بود که در هفته دوم اسفند بورسی ها تنها اوراقی را خریداری کردند که سود بیشتر  داشته است. در واقع بورسی ها عکس بانک ها به نرخ سود بیش از تاریخ سررسید توجه داشتند. اتفاق مهم دیگر اشاره به آن داشت اوراق به فروش رفته در سررسیدهای یکسان هرگز نرخ سودشان به بزرگی این هفته نبوده است.

در هفته چهلم برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی، اوراق به فروش رفته یا سررسید کوتاه مدت داشته یا نرخ سود بالایی را ثبت کرده اند. در این میان اوراق «اراد 77» و «اراد 78 » اوراقی بوده اند که تاریخ سررسیدشان کوتاه تر از اوراقی بوده که در هفته های اخیر برگزاری حراج منتشرمی شده است.

ترجیحات دوگانه بانک و بورس در خرید اوراق 

ترکیب اوراق به فروش رفته در مرحله چهلم حراج نشان می دهد که بانکها تماما اوراقی را خریداری کرده اند که تاریخ سررسید کوتاه مدت تری داشته است (6 ماه نهایتا یک سال ) و درمقابل نهادهای سرمایه ای اوراق اراد 65 را از دولت خریداری کرده اند که نرخ سود آن بالاتر بوده و تاریخ سررسید آن حتی سه ساله بوده است.

این عبارت به معنای نیاز جدی بانکها به نقدینگی است. دربیان دیگر این اقدام آنها ناشی از آن است که برای این نهادها قدرت نقدشوندگی دراولویت قرار داشته و بنابراین به اوراق با سررسید کوتاه مدت گرایش بیشتری دارند.

اما درمقابل عدم توجه نهادهای سرمایه ای به تاریخ سررسید و تمرکز آنها بر نرخ سود می تواند در نتیجه آن باشد که بورس افق میان مدت خوبی ندارد.

در تمام مراحل برگزاری حراج اوراق بدهی، بخشی از اوراق به صورت پذیره نویسی در میان بورسی‌ها پخش شده که نرخ سود آن 22 درصد عنوان شده است. در چند هفته اخیر به ویژه هفته جاری مشاهده می شود که نرخ سود برای خریداران نهادهای سرمایه ای آنچنان مهم بوده که اراد 65 را با نرخ سود 21.5 درصد و تاریخ سررسید 3 ساله در این هفته خریداری کرده‌اند.

پی گیری های اقتصادنیوز نشان می دهد آنچه بورسی ها را به این انتخاب سوق می دهد تصور نهادهای سرمایه ای (یا حداقل آن بخش از خریداران اوراق) در خصوص آینده بورس است. آنها تخمین می زنند که نرخ بازدهی بورس از نرخ سود اوراق بیشتر نبوده و سود انتظاری نهادها از بورس در سال آینده کمتر از 22 درصد خواهد بود.

نقش حمایت دولت از بورس در نرخ سود اوراق

نکته مهم دیگر در بررسی هفتگی بازار اولیه نشان می دهد که در  این بازار اوراقی با سررسید کمتر منتشر شده است. 

برای مثال در هفته چهلم اوراق «77» عرضه شد که تاریخ سررسید آن برابر با آبان 1400 بود. مقایسه اوراق منتشر شده فعلی با آن چه درقبل منتشر شده بیانگر آن است که نرخ سود اوراق در این هفته بالاتر از حد ثبت شده در هفته های قبل است.

برخی کارشناسان اعتقاد دارندحمایتهایی که  از بورس شده است سبب شده تا نرخ سود کوتاه مدت ها از 18.9 درصد به 19.4 درصد ارتقا پیدا کند.

اوراق بدهی دولتی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید