بررسی عملیات جذب‌ و‌قبض پول‌در بانک‌ها

عملکرد بانک‌مرکزی؛تقریبا هیچ!

کدخبر: ۴۲۲۵۴۱
اقتصادنیوز: برای چهارمین بار متوالی بانک مرکزی اقدام به جذب نقدینگی کرد. اختلاف رقم قبض و بسط نقدینگی دربانکها در این هفته نشان می‌دهد عملکرد بانک مرکزی در بازار باز و اعتبارات صفر بوده است.
عملکرد بانک‌مرکزی؛تقریبا هیچ!

به گزارش اقتصادنیوز ، در نخستین هفته تابستان بانک مرکزی در عملیات بازار باز عملکرد صفر داشت. چهارمین هفته متوالی در عملیات معکوس بانک مرکزی در بازار باز بوده است که منجر به جذب 6 هزار و 440 میلیارد تومان دیگر از بانکها شد. این در حالی است که پول جذب شده در هفته پیش نیز معادل با همین رقم بوده که درنهایت در این هفته به بانکها بازگردانده شد.

در متن گزارش بانک مرکزی این طور آمده است که تا روز شنبه 5 تیر امسال، دو بانک سفارش خرید اوراق مالی اسلامی دولتی در قالب توافق بازخرید معکوس (ریپوی معکوس) را به بانک مرکزی ارسال کرده اند. مجموعا ارزش این سفارشات معادل با 23 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

در ادامه با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، این نهاد برای چهارمین هفته متوالی موضع جذب را اتخاذ کرده و معکوس عمل کرد. از این رو، بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس 6 هزار و 440 میلیارد تومان با سررسید 7 روزه و حداکثر نرخ 18 درصد موافقت کرد. 

از سوی دیگر با توجه به آن که در هفته گذشته این بانک 6 هزار و 420 میلیارد تومان از بانکها جذب کرده بود با احتساب نرخ سود 18 درصد   6 هزار و 440 میلیارد تومان به بانکها بازپرداخت کرده که در مفهموم بسط پول در این بازار تلقی می شود. با توجه به معادل بودن رقم جذب شده در بسط و قبض پول می توان گفت خالص عملکرد بانک مرکزی در این مدت صفر بوده است.

بسط صفر در اعتبارات قاعده مند

افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به 7 تیر ماه سال جاری، هیچ یک از بانک ها و موسسات اعتباری از اعتبارگیری قاعده‌مند استفاده نکردند. این سومین هفته بدون بسط پول در اعتبارات قاعده مند در سال جاری بوده است. ازآنجا که این عملیات نیز در شکل ریپو صورت می گیرد هر بسط صورت گرفته با قبض 22 درصدی مواجه خواهد شد.

بنابراین در این دوره، 720 میلیارد تومان از ریپوی انجام شده در هفته‌های قبل در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید