رکوردزنی بازار باز با کاهش نرخ سود

افزایش تب بسط پول در هفته های زمستانی بازار باز

کدخبر: ۴۶۶۶۱۵
اقتصادنیوز: در چهارمین هفته متوالی بانک مرکزی اقدام به رکوردزنی در بسط پول در بازار باز کرده و انبساطی ترین هفته ها را در این بازار ثبت کرده است. این در حالی است که با افزایش تقاضا در این بازار نرخ سود اما کاهش قابل توجهی داشته است.
افزایش تب بسط پول در هفته های زمستانی بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، با آغاز زمستان تب بسط پول در بازار باز همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی در هفته دومین هفته دی ماه بسطی معادل با 72 هزارو 760 میلیارد تومان در بانک ها روی داد که این رقم در مقایسه با هفته های قبل رکورد بی سابقه ای را ثبت کرده است. 

بررسی تزریق هفتگی پول درهفته های گذشته نشان می دهد این چهارمین رکورد متوالی در این بازار است و در هر هفته رکوردهای تاریخی ثبت شده در این بازار ارتقا داده شده است.

بالاترین میزان تزریق هفتگی پول در بازار باز

در دومین هفته زمستانی بازار باز بانک مرکزی در حدود 72 هزار و 720 میلیارد تومان نقدینگی در بانک ها تزریق کرد. در این بازار بانک مرکزی با تشخیص خود و با توجه به نیاز  بانک ها تزریق پول را انجام می دهد. ساز و کار در این بازار به این شرح است که بانک ها با توجه به نیاز خوداوارقی را به بانک مرکزی پیشنهاد می کنند که این نهاد باتوجه به تشحیص خود خرید اوراق را تقبل میکند.

این اوراق نرخ سود و تاریخ سررسیدی معلوم دارد.

در هفته دوم دی ماه باوجود افزایش تقاضای بانک ها و ثابت ماندن هفت روزه تاریخ سررسید نرخ سود از 20.15 درصد به 19.3 درصد تقلیل پیدا کرد. 

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند درصورتی که در این بازار بانک ها تقاضای خود را افزایش می دهند کاهش نرخ سود که به منظور قیمت اوراق در این بازار است، توجیه اقتصادی ندارد و تنها هدف آن حفظ نرخ بهره در میزانی مشخص است.

پایه پولی

کاهش سطح معاملات در بازار بین بانکی

بازار شبانه یا بازار بین بانکی نیز بازار دیگری است که در آن بانک مرکزی سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها و نرخ بهره است. در این بازار بانک های دارای کسری از آن ها که مازاد نقدینگی دارند اقدام به قرض پول می کنند. در این بازار تاریخ سررسیدها کوتاه مدت و نرخ سود به صورت موزون از توافق بانک ها استخراج می شود. 

بانک مرکزی کف وسقف دراین بازار را 14 تا 22 درصد تعیین کرده و اصرار بر آن دارد تا این نرخ از این دامنه فراتر نرود. به طورکلی به باور برخی صاحب نظران در این حوزه دادو ستد در بازار باز بخشی از آن به منظور مدیریت و کنترل نرخ بهره در این بازار است. 

در همین رابطه اعبتارات قاعده مند که نمایانگر میزان قرض دهی بانک مرکزی به بانک ها ست در مقطع مذکور به 920 میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل افت قابل توجهی داشته است.

در مقابل هم 680 میلیارد تومان را از بانک ها جذب کرده که در نهایت خالصی معادل با انبساط 360 میلیارد تومان در این بازار داشته است.

پایه پولی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید