بررسی عملیات بازار باز در هفته اول شهریور

خیز دوباره نرخ سود در بازار باز +جدول

کدخبر: ۵۱۶۸۷۷
عملیات بازار باز در هفته اول شهریور ماه همچنان در سطح بالایی بوده و تزریق پول در بازار شبانه نیز روندی صعودی داشته است. بررسی شاخص های مهم در این بازار نشان می دهد نرخ سود بازار باز پس از نزول موقتی خود در ابتدای مرداد ماه کنون دوباره خیز برداشته است.
خیز دوباره نرخ سود در بازار باز +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، عملیات بازار باز در هفته اول شهریور ماه کاهش پیدا کرده و به 68 هزار میلیارد تومان رسید. 

در این بازار بانک ها می توانند نیازهای میان مدت خود را مرتفع ساخته و از بانک مرکزی استقراض کنند. مهم ترین ابزار در این بازار اوراق بدهی دولتی است. بانک هایی که اوراق خود را در بازار اولیه حراج تهیه کرده اند می توانند در این بازار آن را با سررسید یک هفته ای به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز متناسب با نرخ سود معلوم پس از خرید در هفته بانک های فروشنده را ملزم می کند تا دوبادر سررسید معلوم از بانک مرکزی اوراق فروخته شده خود را خریداری کنند.  این بده ستان به بیان ساده تزریق نقدینگی در بانک ها به صورت هفتگی قلمداد شده و جمع آوری این پول با احتساب نرخ سود در سررسید یک هفته ای.

کانال 60 همتی بسط پول در بازار باز

در هفته گذشته بسط نقدینگی در بازار باز برابر با 68 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که از هفته قبل حدودا هزار و 500 میلیارد تومان کمتر شده است. این کاهش در تزریق نقدینگی در بازار باز در حالی به ثبت رسیده که نرخ سود در این معاملات صعودی بوده است.

در هفته اخیر طبق اعلام بانک مرکزی نرخ سود ثبت شده در بازار باز برابر با 20.71 درصد بوده و از هفته پایانی مرداد ماه 0.41 واحد درصد بیشتر شده است.

بازار باز

اعتبارت قاعده مند بالاتر از بیست همت

در بازار شبانه، بانک ها با یکدیگر بده بستان کوتاه مدت دارند. تاریخ سررسید در این معاملات کوتاه مدت بوده و بانک های دارای کسری می توانند از بانک های دارای مازاد استقراض نقدینگی کنند. نرخ سود این معاملات در بازه 14 تا 22 درصد قرار داشته و این کف و سقف در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.

در همین رابطه در این هفته اعتبارات قاعده مند بانک مرکزی در بانک ها برابر با 24 هزار و 320 میلیارد تومان به ثبت رسیده و برای دومین هفته متوالی فراتر از کانال 20 هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

به عبارت دیگر در این بازار تزریق نقدینگی در بانک ها صعودی شده و نرخ سود روندی صعودی را طی کرده است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید