درآمدزایی 65 همتی دولت از حراج تا آخر پاییز+نمودار

سهم 33 درصدی بانک‌ ها از تامین کسری بودجه

کدخبر: ۵۴۴۵۳۹
روند خرید و فروش اوراق بدهی دولتی، در سال جاری نشان می دهد در این مدت 65 همت اوراق بدهی به فروش رسیده است. طبق آمارها سهم بانک ها تا پایان پاییز 33 درصد و سهم بورسی ها 67 درصد بوده است.
سهم 33 درصدی بانک‌ ها از تامین کسری بودجه

به گزارش اقتصادنیوز، روند خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه مسیری قابل تامل داشته است. این بازار به منظور تامین کسری بودجه دولت راه اندازی شده و به دلیل آن که دولت در در آمدزایی خود پولی چاپ نمی کند روشی امن از نگاه تحلیل گران تلقی می شود. 

در همین رابطه داده های وزارت اقتصاد و دارایی در این مدت نشان می دهند تا کنون سی و یک مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی سپری شده و تاپایان پاییز ادامه پیدا کرده است.

رشد 5 درصدی اوراق فروخته شده در مرحله سی و یکم

طبق داده های وزارت اقتصاد و دارایی دولت در هفته سی و یکم 3 هزار و 225 میلیارد تومان اوراق فروخته است.  در مجموع این رقم یعنی درآمد دولت از حراج سال 1401 تا پایان پاییز، به 65 هزار و 515 میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل خود 5 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در یک ماه گذشته دولت تقریبا 50 میلیارد تومان اوراق فروخته بود.

نسبت کل اوراق فروخته شده به تمام مراحل بازار اولیه نشان می دهد سطح هفتگی اوراق بدهی دولتی به طور میانگین در هر مرحله 2 هزار و 113 میلیارد تومان بوده است.

photo_2022-12-27_12-33-03

خیز سهم بانک ها از خرید اوراق بدهی

بررسی هفتگی اوراق بدهی دولتی نشان می دهد در این مدت 21 هزار و 209 میلیارد تومان را بانک ها خریداری کرده و مابقی یعنی درحدود 44 هزار و 305 میلیارد تومان خرید بورسی ها بوده است.

روند سهم بورس و بانک ها از بازار اولیه نشان می دهد در این مدت سهم بورس تا 71 درصد از کل اوراق بالارفته اما در ادامه این سهم کاهشی شده و 67 درصد رسیده است.

در مقابل نیز سهم بانک ها که تا کف 29 درصدی پایین آمده بود اکنون به سطح 33 درصد رسیده و به نظر مسیری صعودی را در پیش گرفته است.

موضوعی که به باور برخی می تواند در نتیجه رشد نرخ سود موثر در بازار اولیه اوراق بدهی باشد. بالارفتن نرخ سود موثر موجب شده تا بانک ها تمایل بیشتری را به معاملات در حراج اوراق بدهی داشته باشند. این نرخ اکنون در سطح 24 درصد قرار دارد.

photo_2022-12-27_12-33-02

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید