بررسی نرخ سود در سه بازار مهم ابتدای زمستان

نرخ بهره 21 درصدی در شروع زمستان

کدخبر: ۵۴۵۵۵۰
اقتصادنیوز: بررسی بازار های مالی در اولین هفته زمستانی کشور نشان از روند آرام و صعودی نرخ بهره بین بانکی داشته است. این نرخ برابر با 21.03 درصد بوده و تقریبا هم ارز با بازار باز حرکت کرده است.
نرخ بهره 21 درصدی در شروع زمستان

به گزارش اقتصادنیوز ، اولین هفته زمستانی بازارهای مالی در سال جاری سپری شد. در این بازارها نرخ های سود عوامل مهم شناخته شده که می توانند علامتی از رکود یا تورم و حتی شاخص های پیشنگر در اقتصاد ایران باشند. متغیرهایی که در بازارها از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند. در همین رابطه در هفته اخیر، بازار اولیه باز هم به رکود خود برگشت.

رکود دوباره در بازار اولیه

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی هفته منتهی به 7 دی ماه سال جاری، پس از ثبت یک رکورد مهم که آن هم البته از ناحیه بانک ها بوده، هیچ اوراقی فروخته نشد. در این بازار دولت اوراق می فروشد تا به نوعی کسری بودجه خود را کمتر کند. درآمدهایی که برخی تحلیل گران آن را مسیری غیر تورمی در اقتصاد ایران می شمارند.

در همین رابطه در هفته اول دی ماه ، اوراقی فروخته نشده و طبعا نرخ سود موزونی هم کشف نشده است. این در حالی است که در هفته قبل نرخ سود رکوردی بی سابقه ثبت کرده و برابر با 23.75 درصد کشف شده بود.

نرخ سود ثابت در بازار باز

بانک هایی که در بازار اولیه مشارکت دارند اوراق خود را می توانند وثیقه دادو ستد خود با بانک مرکزی در بازار باز قرار دهند. در این بازار بانک هایی که به کسری های دامنه دار برخورد می کنند اوراق به بانک مرکزی می فروشند و در تاریخ سررسید معلوم دوباره آن را از بانک مرکزی خریداری می کنند. البته با احتساب نرخ سود معلوم که بانک مرکزی آن را تعیین می کند. در همین رابطه در هفته اول زمستانی کشور بانک مرکزی 103 همت پول در بازار باز تزریق کرده که البته نرخ سودی ثابت را رقم زده است. این نرخ برابر با 21 درصد بوده و برای هفدهمین هفته در بازار باز در همین حد قرار داشته است.

ثبات نرخ سود در بازار باز از سوی بانک مرکزی به باور برخی می تواند امری مهم در ثابت نگه داشتن نرخ سود بین بانکی باشد.

نرخ سود بین بانکی فراتر از 21 درصد

در هفته اخیر، نرخ بهره بین بانکی در بازار شبانه 0.02 واحد درصد بالا آمد. دومین بازاری که بانک ها می توانند در هر هفته نیازهای نقدینگی خود را در آن بازار برطرف کنند بازار شبانه یا بازار بین بانکی است. این بازار تاریخ سررسید کوتاه مدت تری را نسبت به بازار باز دارد و بده بستام بانک ها درآن از اهمیت به سزایی در تعیین نرخ بهره بر خورداد خواهد بود. در همین رابطه طبق اعلام بانک مرکزی در هفته اول دی ماه نرخ بهره بین بانکی برابر با 21.03 درصد اعلام شده و برای دومین هفته متوالی بالاتر از مرز 21 درصد به ثبت رسیده است. این سطحی است که بانک مرکزی آن را برای این شاخص به نوعی هدف گذاری کرده است.

نرخ سود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید