عملیات بازار باز در هفته منتهی به 24 بهمن 1401

پول‌پاشی‌های 100هزار میلیاردی بانک مرکزی در بانک‌ها

کدخبر: ۵۵۵۵۳۸
در عملیات بازار باز منتهی به 24 بهمن ماه امسال سطح تزریق پول در بازار باز بالا گرفته و در مرز بالایی به ثبت رسیده است. این سطح برابر با 120 همت بوده و باوجود افت در مقایسه با هفته قبل اما همچنان مرز بالایی به شمار می آید.
پول‌پاشی‌های 100هزار میلیاردی بانک مرکزی در بانک‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، عملیات بازار باز در هفته های اخیر در حجم بالایی رقم خورده و در این هفته نیز همین روند مراحل قبل را ادامه داده است.

طبق داده های بانک مرکزی در بازار باز این هفته حجم تزریق پول در بازار بالارفته و از مرز 100 همت عبور کرده است.

سطح بالای تزریق پول در بازار باز

در هفته منتهی به 24 بهمن ماه امسال حجم تزریق پول در بازار باز برابر با 120 همت به ثبت رسیده است. در این بازار بانک ها به بانک مرکزی اوراق بدهی پیشنهاد داده و این نهاد نیز متناسب با سیاست های خود در این بازار مشارکت می کند. خرید اوراق از سوی بانک مرکزی در این بازار همان تزریق پول در بانک ها تلقی می شود.

در همین خصوص در این هفته حدودا 146 همت نقدینگی از سوی بانک ها در بازار پیشنهاد شده که از این میزان تقریبا 82 درصد ازسوی بانک مرکزی پذیرفته شد.

بررسی روند حجم تزریق پول در بازار باز نشان می دهد این رقم با این که از سطح هفته پیش پایین تر آمده اما همچنان در سطوح بالایی قرار داشته است.

در کنار تزریق بالای پول در بازار باز نرخ سود در این بازار نیز در سطح بالایی قرار داشته و در تاریخ برگزاری بازار باز بی سابقه بوده است. این نرخ در این هفته معادل با 22.5 درصد به ثبت رسیده و از هفته پیش به یکباره 1.5 واحد درصد بیشتر شده است. این موضوع می تواند به نوعی هزینه استقراض در بازار باز را بالابرده و در نهایت تزریق در این بازار را تقلیل دهد.

در کنار این بازار، معاملات بازار شبانه هم در این هفته برگزار شده و طی آن سطح تزریق پول سطح پایینی داشته است.

بازار باز

سطح پایین تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه منتهی به 24 بهمن ماه بانک مرکزی حدودا 2 هزار و 500 میلیارد تومان پول در بانک ها تزریق  کرده است. در این بازار معاملات میان بانک ها و بانک مرکزی با نرخ سود معلوم در دامنه 14 تا 22 درصد بوده و تاریخ سررسید آن هم کوتاه مدت بوده است.

بررسی های آماری نشان می دهد این کمترین میزان تزریق پول بانک مرکزی در بازار شبانه یک ماه اخیر بود است.

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید