گزارش هفتگی بازار باز در نیمه بهمن

130 همت نقدینگی در جیب بانک ها

کدخبر: ۵۵۴۱۰۰
بانک مرکزی در هفته منتهی به 17 بهمن ماه سطح تزریق پول در بازار باز را به بالاترین سطح خود در سال های اخیر رسانده است. این در حالی است که طبق معاملات هفته قبل 105 همت نقدینگی را از بازار جمع آوری کرده است.
130 همت نقدینگی در جیب بانک ها

به گزارش اقتصادنیوز، روند عملیات بازار باز در کشور مسیر صعودی خود را تداوم بخشیده است. در این بازار که بانک مرکزی نقدینگی بانکی را سرو سامان می دهد در ماه های اخیر رکوردهای بی سابقه ای را رقم زده است. این معاملات اکنون به مرحله چهل و هشتم در میانه بهمن ماه رسیده و نشان از سطح بالای تزریق پول در این معاملات داشته است.

بازار باز

بسط 130 همتی در بازار باز

در هفته منتهی به 17 بهمن ماه در بانک مرکزی 130 همت اوراق تحت توافق ریپو از بانک ها خریداری کرد. به طور کلی در این بازار بانک ها نیازهای نقدینگی خود را با وثیقه اوراق و استقراض از بانک مرکزی برطرف می کنند.

در هفته ی اخیر حجم اوراق خریداری شده از سوی بانک مرکزی همان تزریق پول در این معاملات بوده که برابر با 130 همت به ثبت رسیده است.

دادو ستد اوراقی بانک ها و بانک مرکزی دارای نرخ سود و تاریخ سررسیدی است که به صورت هفتگی بانک مرکزی آن را تعیین می کند. این تاریخ سررسید در هفته های متوالی هفت روزه بوده  نرخ سود آن برابر با 21 درصد ثابت مانده است.

با توجه به قواعد معاملات در این بازار، بانک مرکزی براثر معاملات هفته قبل خود 105 همت نقدینگی جذب کرده و به نوعی از نظام بانکی همین میزان را جمع آوری کرده است.

در کنار بازار باز، تزریق پول در بازار شبانه نیز در سطح بالایی رقم خورده است

سطح 8 همتی تزریق پول در بازار شبانه

در بازار شبانه تاریخ سررسید معاملات میان بانک ها با یکدیگر کوتاه مدت تر بوده و در نرخ سود در دامنه ای معین قرار دارد. دامنه ای که بانک مرکزی آن را تعیین می کند و از 14 تا 22 درصد است.

بانک مرکزی تزریق خود در این بازار را تحت عنوان اعتبارات قاعده مند انجام داده که نرخ سود آن در سقف خود قرار دارد.

معاملات ثبت شده از سوی بانک مرکزی درهفته منتهی به 17 بهمن ماه نشان می دهد سطح معاملات و تزریق پول بانک مرگزی در عملیات بازار شبانه برابر با 9 هزار و 860 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. با این که این رقم از هفته پیش کمتر بوده اما همچنان سطح بالایی در تزریق نقدینگی در این بازار به شمار می آید. 

بازار باز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید