عملیات بازاز بازدر هفته منتهی به 12 دی ماه

پوکر بانک مرکزی در بازار باز

کدخبر: ۵۴۶۴۶۷
اقتصادنیوز: در هفته منتهی به 12 دی ماه1401 بانک مرکزی در بازار باز، برای چهارمین هفته متوالی تزریقی فراتر از مرز 100 همت داشته است. طبق آمار و ارقام بانک مرکزی در این بازار تزریق 107 همتی پول در بازار باز سابقه نداشته است.
پوکر بانک مرکزی در بازار باز

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته دوم دی ماه در عملیات بازار باز یک رکورد مهم دیگر به ثبت رسیده است. در این بازار بانک های مقروض اوراق را وثیقه نیاز خود از بانک مرکزی قرار می دهند. این اقدام به نوعی تزریق نقدینگی در بازار باز شمرده می شود که در این هفته برای چهارمین مقطع متوالی از مرز هفتگی 100 همت عبور کرده است.

چهارمین مرز بی سابقه پول در بازار باز

در هفته منتهی به 12 دی ماه تزریق نقدینگی در بازار باز به مرز 107 هزار و 490 میلیارد تومان رسیدکه بیشترین میزان تزریق پول در هفته های برگزاری این بازار تلقی می شود. این در حالی است که البته در مقابل سطح جمع آوری نقدینگی در این بازار برابر با 101 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که خالص بسط پول در این معاملات را به سطح بالایی کشانده است.

باوجود رشد تزریق پول در این بازار اما نرخ سود بازار باز همچنان درمرز 21 درصد قرار دارد. نرخی که برای چهارمین ماه متوالی تقریبا ثبات مانده و تغییری نداشته است.

این در حالی است که در بازار شبانه که عموما در این هفته ها فعالیت چندانی از ناحیه بانک مرکزی شکل نمی گرفت در این مقطع تزریقی فراتر از سطح 1 همت رقم خورده است.

عملیات بازار باز

تزریق هزار و 500 میلیاردی دربازار شبانه

بانک مرکزی در بازار شبانه اعتبارات قاعده مند به بانک های نیازمند پول می دهد. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از بانک ها می کنند که نرخ سود این بده بستان در دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارد.

نرخ سودی که بانک مرکزی با احتساب آن در این بازار به بانک ها نقدینگی تزریق می کند در بالاترین سطح قرار داشته و برابر با 22 درصد است. در همین رابطه در آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی در این هفته سطح تزریق پول در معاملات شبانه برابر با هزار و 560 میلیارد تومان بوده که بالاترین سطح تزریق پول در این بازار در یک ماه اخیر بوده است.

عملیات بازار باز

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید