گزارش «اقتصادنیوز» از آخرین هفته برگزاری بازار اولیه در سال 1401

حراج دولتی رکورد زد /هفته بی سابقه پایان سال

کدخبر: ۵۶۲۷۰۹
در هفته پایانی سال، حراج اوراق بدهی دولتی به بیشترین سطح خود در سال جاری رسیده و رکورد زد. در این بازار که عمده مشتریان دولت، بانک ها و بورسی ها هستند بیشترین مشارکت در خرید اوراق را نهادهای تامین سرمایه ثبت کرده اند.
حراج دولتی رکورد زد /هفته بی سابقه پایان سال

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته پایان سال 1401 یک اتفاق عجیب در بازار دولتی رقم خورد. در این بازار که دولت اوراق بدهی می فروشد تا تامین کسری بودجه را از مسیری هموار تر و غیر تورمی تر میسر کند توانست 26 همت اوراق بدهی بفروشد.

رکوردزنی فروش اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته منتهی به 23 اسفند ماه مرحله چهل و سوم حراج اوراق بدهی برگزار شده و طی آن نزدیک به 26  هزار میلیارد تومان اوراق بدهی به فروش رسیده است. در این بازار عموما مشتری های اوراق دولتی، بانک ها و بورسی ها هستند. 

در همین رابطه داده های وزارت اقتصاد و دارایی در سال جاری تشان می دهد در آخرین هفته سال مجموع اوراق فروخته شده در سال 1401  از مرز 100 همت عبور کرده است.

سهم بانک ها از فروش آخر سال اوراق بدهی برابر با هزار و 840 میلیارد تومان بوده  و مابقی در بازار سرمایه فروخته شده است. در این هفته 2 هزار میلیارد تومان نیز از مسیر پذیره نویسی صورت گرفته است.

نرخ سود بالای اوراق عرضه شده در بازار اولیه

یکی از مهم ترین عوامل جذابیت در خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه نرخ سود اوراق است که از سوی دولت در هر هفته تعیین می شود. در این بازار هر چه نرخ سود اوراق بدهی بالاتر باشد مشتریان رغبت بیشتری به مشارکت در معاملات بازار اولیه نشان می دهند. 

در همین رابطه داده های وزارت اقتصاد و دارایی نشاندهنده آن بوده که نرخ سود در بازار اولیه به بالاتر از مرز 25 درصد رسیده است. در این بازار سه دسته اوراق بدهی فروخته شده که از جمله آن اراد 124 اراد 125 و اراد 126 بوده اند. نرخ سود این اوراق طبق داده های وزارت اقتصادو دارایی به ترتیب برابر با 25.6 درصد، 25.9 درصد و 26.2 درصد بوده است. برخی معتقدند بالا رفتن نرخ سود در این بازار از جمله مهم ترین عوامل رشد خرید اوراق بدهی در بازار بوده است.

اوراق بدهی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید