بررسی نرخ سوددر هفته سوم بازار های مالی

حکمرانی نرخ سکوت بر دو بازار مهم بانکی

کدخبر: ۵۴۰۷۱۵
اقتصادنیوز: در هفته سوم آذرماه، نرخ بهره بین بانکی مسیر ثابت خود را ادامه داد. در این نرخ به صورت موزون از بازار شبانه استخراج شده و برابر با 20.88 درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد این شاخص در هفته های اخیر نوسان چندانی را رقم نزده است.
حکمرانی نرخ سکوت بر دو بازار مهم بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، در روند نرخ سود در بازارهای مالی مشاهده می شود در هفته سوم بخشی از بازارها مسیری ثابت داشته و بخشی دیگر روندی صعودی راطی کرده اند.

رکوردزنی در نرخ سود بازار اولیه اوراق بدهی 

دولت در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی اوراق به بانک ها و بورسی ها می فروشد. بازاری که دولت فروشنده است و اتفاقا از نگاه برخی تحلیل گران به سود اقتصاد خواهد بود. این عده معتقدند زمانی که دولت از این بازار درآمد کسب می کند پس مسیر های تورم زای دیگر رونق کمتری داشته و در نهایت از رشد بیشتر تورم در کشور پیشگیری خواهد شد. 

در همین رابطه در هفته های اخیر دولت نزدیک به 500 میلیارد تومان اوراق بدهی در بازار فروخت که تمام آن را بانکی ها خریدند. یکی از مهم ترین جدابیت های این اوراق نرخ سود و دیگری تاریخ سررسید آن است. در هفته اخیر وزارت اقتصاد منعطف تر عمل کردو تصمیم گرفت نرخ جذابیت اوراق یا همان نرخ سود را ترقی دهد. این عمل نرخ سود موثر اوراق را به مرز 22.53 درصد کشانده که در سال های اخیر سابقه نداشته است. 

روند رو به رشد نرخ سود در این بازار سرانجام توانست سکوت دو ماهه بانک ها را بشکند و منجر به بالا تر بردن درآمدهای دولت شود.

اما سود متقابل نهادهای مالی از فعالیت در این بازار، به منظور قرض پول در بازار باز است. بازاری که هدفش بهبود نقدینگی بانک ها و تنظیم نرخ بهره بین بانکی است.

نرخ سود ثابت در بازار باز

بانک مرکزی سه سال است که در بازار باز اقدام به تزریق پول از مسیر بازار باز در بانک ها می کند. مهم ترین ابزار دادو ستد بانک ها با بانک مرکزی در این بازار اوراق بدهی است. بانک های دارنده اوارق، از بانک مرکزی تقاضای نقدینگی می کنند و اوراق بدهی را نزد این بانک به امانت می گذارند. دادوستد دراین بازار دامنه نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید میان مدت دارد. رقم تزریق پول، نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار از مهم ترین شاخص های تاثیرگذار بر نرخ بهره بین بانکی است که در هفته های متوالی درمرز 21 درصد ثابت مانده است.

نرخ سود ثابت در بازار بین بانکی در هفته های اخیر

نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر برابر با 20.88 درصد بوده که در مقایسه با هفته قبل خود تغییر قابل ملاحظه ای را ثبت نکرده است. این شاخص در بازار شبانه کشف می شود. نرخی که در این بازار، به دست می آید در نتیجه دادوستد بانک ها بایکدیگر به دست می آید و از مهم ترین شاخص های اقتصاد در کشور شمرده می شود.

بررسی آمار این متغیر در ماه های اخیر نشان می دهد، سیاست بانک مرکزی در قبال این نرخ ثبات در این شاخص کلیدی اقتصاد بوده است.

نرخ سود

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید