نرخ سود 23 درصدی در بازار باز

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در دومین هفته 1402

کدخبر: ۵۶۵۹۳۵
نرخ سود در دو بازار مهم فراتر از 23 درصد قرار داشته است. در مهم ترین آن نرخ بهره بین بانکی رکورد هفت ساله خود را ارتقا داده و از هفته پیش 0.1 واحد درصد بیشتر شد.
رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در دومین هفته 1402

به گزارش  اقتصادنیوز ، بازارهای مالی دومین هفته سال جاری نشان از وضعیت صعودی در نرخ سودها داشته است. بررسی ها نشان می دهد در بازار بین بانکی نرخ بهره روند صعودی داشته و اکنون در بالاترین مرز هفت ساله قرار گرفته است.

رکوردزنی نرخ بهره بین بانکی در دومین هفته 1402

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 16 فروردین ماه برابر با 23.46 درصد بوده و 0.1 واحد درصد بیشتر از هفته قبل شده است. این نرخ در بازار بین بانکی به صورت هفتگی به دست آمده و حاصل بده بستان بانک ها با یکدیگر است. 

دامنه تعییرات این نرخ از سوی بانک مرکزی در بازار بین بانکی تعیین می شود. این کوریدور تا پیش از بهمن ماه سال گذشته از 14 تا 22 درصد قرار داشت. پس از آن کف و سقف نرخ سود از سوی بانک مرکزی تغییر کرده و از 17 تا 24 درصد قرار گرفت.

همین موضوع موجب شد تا نرخ بهره بین بانکی مسیر صعودی داشته و روندی افزایشی را طی کند. این افزایش در بازار باز نیز مشهود بوده و در دو هفته اخیر در مرز 23 درصد ثابت ماند.

نرخ سود 23 درصدی در بازار باز 

عملیات بازار باز در هفته منتهی به 16 فروردین ماه برگزار شده و طی آن 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی دربازار ها تزریق شد. تزریق پول در این بازار با نرخ سودی معلوم همراه است که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. این نرخ برای دومیین هفته متوالی در بازار باز برابر با 23 درصد ثبت شده و با هفته قبل خود در سال گذشته تغییری نداشته است.

نرخ سود

نرخ سود دربازار اولیه اوراق بدهی دولتی

حراج اوراق بدهی دولتی اما در هفته دوم سال جاری برگزار نشد. هدف از این بازار تامین کسری بودجه از روشی غیرتورمی است. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان فروخته و از این مسیر درآمدهای خود را ارتقا می دهد. معاملات اوراق بدهی دولتی از میانه خرداد ماه در هر سال آغاز شده و تا پایان سال ادامه دارد به همین علت در هفته های آغازین سال جاری آماری از برگزاری این بازار منتشر نمی شود. 

در هفته پایانی حراج اوراق درسال گذشته اما براساس داده های بانک مرکزی، حجم خرید ااوراق بده یولتی در سطح بالایی قرار داشته و نرخ سود تا مرز 25.8 درصد بالا آمد. نرخی که در دامنه بازار اولیه سابقه نداشته است.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید