گزارش هفتگی بازار های مالی در آخر بهمن 1401

رکوردزنی نرخ سود در تمامی بازارها

کدخبر: ۵۵۵۸۲۲
اقتصادنیوز: نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی بهمن ماه به 22.53 درصد رسیده و رکوردزنی های دوساله خود را ارتقا داد. بررسی سایر بازار های مالی در این هفته نیز نشان از روند صعودی نرخ های سود در سایر معاملات داشته است.
رکوردزنی نرخ سود در تمامی بازارها

به گزارش اقتصادنیوز ، نرخ سود در تمامی بازار های مالی هفته پایانی بهمن ماه صعودی بوده و رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کرد. موضوعی که مهم ترین عاملش سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در خصوص تورم است.

بازگشت به کار خانم معلم مازندرانی/ پیگیری امام جمعه قائمشهر نتیجه داد

واکنش قیمت خودروهای وارداتی به صعود دلار؛ افزایش 350 میلیون تومانی اوتلندر + جدول

فروش مدرسه خیریه افشار در لیست مولدسازی؟/ آقایان این مدرسه از اموال دولت نیست

در این میان یکی از مهم‌ترین بازارها که بانک مرکزی به عنوان ناظر در آن به داد وستد بانک‌ها، بورسی‌ها و دولت می پردازد بازار اولیه است که نرخ سود معاملات در آن رکورد بالایی را ثبت کرده است.

رکوردزنی نرخ سود در بازار اولیه آخر بهمن

در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی بانک ها و بورسی ها از دولت اوراق خریداری می کنند. این اوراق یکی از مهم ترین مسیرهای درآمدزایی دولت محسوب شده و به باور برخی مسیری غیر تورمی در اقتصاد ایران شمرده می شود.

در همین رابطه در هفته منتهی به 25 بهمن ماه امسال کلا دو میلیارد تومان اوراق از سوی بورسی ها خریداری شده است. این اوراق در بالاترین نرخ سود اوراق عرضه شده قرار داشته و برابر با 23.95 درصد به ثبت رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد در سال های اخیر ثبت نرخ سود 23.95 درصدی در بازار اولیه بی سابقه بوده است.

این در حالی است که البته از سوی بانک ها خریدی در بازار ثبت نشده است. بانک ها عموما با خرید اوراق از دولت ضمن مشارکت در تامین کسری بودجه می توانند به وسیله آن در بازار باز استقراض پول کنند.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ سود در بازار باز آخر بهمن

در هفته پایانی بهمن ماه امسال، مجموعا 120 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار باز به بانک ها تزریق شد. این رقم دومین رکورد بسط پول از سوی بانک مرکزی در بازار باز قلمداد می شود. 

در حالی که برای هفته های متوالی نرخ سود این بازار تغییری نداشته اما در این هفته نرخ سود جهشی قابل توجه را ثبت کرده و مرزی بی سابقه رسیده است.

درهمین خصوص نرخ سود بازار باز در هفته اخیر برابر با 22.5 درصد بوده و پس از هفته ها ثبات در مرز 21 درصد 1.5 واحد درصد بیشتر شد. این رشد در جهت افزایش نرخ سود بین بانکی بوده است.

رکوردزنی های دوساله در نرخ بهره بین بانکی

در میانه بهمن ماه امسال، نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح خود در بازه 2 ساله رسیده بود . این نرخ در هفته اخیر دوباره 0.75 واحد درصد بیشتر شده و رکورد دوساله خود را ارتقا داد. 

بانک مرکزی که پیش از این دامنه 14 تا 22 در صدی را برای این نرخ در نظرگرفته بود اکنون این کوریدور را افزایش داده و به 17 تا 24 درصد کشانده است.

برخی معتقدند بالا بردن نرخ بهره بین بانکی می تواند اثرات کاهشی بر تورم داشته باشد چرا که با بالاتر بردن هزینه استقراض بانک ها در بازار بین بانکی این عامل تورم زا را در اقتصاد ایران کاهش می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید