گزارش مرحله سی و هفتم حراج اوراق بدهی

خروج یک بازار دولتی از وضعیت صفر

کدخبر: ۵۵۲۹۱۵
در هفته منتهی به 11 بهمن ماه وضعیت بازار اولیه از صفر خارج شده و در آن 380 میلیارد تومان از کسری بودجه دولت تامین شد. با این حال مقایسه های آماری حاکی از تداوم رکود این بازار بوده است.
خروج یک بازار دولتی از وضعیت صفر

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به مرحله سی و هفتم خود رسید. این معاملات در هفته منتهی به 11 بهمن ماه انجام شده و طی آن بانک ها تنها مشتری اوراق بدهی دولتی بوده اند.

بانک مرکزی به عنوان کارگزار در بازار اولیه به نظارت بر این معاملات اهتمام دارد و هر هفته گزارش اوراق فروخته شده را منتشر می کند. در گزارش هفته اخیر مشاهده می شود سطح حراج اوراق از وضعیت صفر خود خارج شده است.

خرید 380 میلیاردی اوراق بدهی دولتی

در هفته منتهی به 11 بهمن ماه امسال، دولت از میان 5 هزار و 130 میلیارد تومان اوراق عرضه شده در بازار اولیه توانسته است 380 میلیارد تومان اوراق بدهی را به مشتریان خود بفروشد.

در این معاملات که عمده مشتریان ، بانک ها و بورسی ها هستند همچمنان سطح مشارکت بورسی ها صفر بوده و بانک ها تمام اوراق را از دولت خریده اند.

درآمدزایی دولت در این بازار یکی از مهم ترین مسیرهای تامین کسری بودجه محسوب می شود که البته همچنان در رکود به سر می برد.

آنچه بیش از همه مشتریان این دسته از معاملات را به مشارکت در این بازار ترغیب می کند، نرخ سود اوراق عرضه شده و تاریخ سررسید اوراق بدهی است.

کاهش معاملات اوراق بدهی دولتی در حالی رخ داده که نرخ سود در هفته های اخیر این بازار همچنان سطح بالایی داشته است.

رکوردزنی نرخ سود ارواق بدهی دولتی

هفته هاست که در بازار اولیه اوراق بدهی به طور کلی دو دسته اوراق بدهی عرضه می شود اوراق اراد 120 و اراد 122 که عمدتا نرخ های سود بالایی را نسبت به هفته های قبل خود داشته اند.

در همین رابطه در هفته اخیر اوراق اراد 120 با نرخ سود 23.95 درصد در بازار اولیه عرضه شده و تاریخ سررسید 3 ساله داشته است

این درحالی است که در مقابل اراد  122 با نرخ سود 23.8 درصدی و تاریخ سررسید 2 ساله در بازار عرضه شده است.

آمارها نشان می دهند در این بازار آنچه بیش از که مورد توجه بانک ها قرار گرفته اراد 120 با نرخ سود 23.8 درصدی بوده است. چرا که این دسته از اوراق دارای تاریخ سررسید کوتاه مدت تری بوده و بیشتر با ماهیت بانک ها هماهنگی دارد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید