وضعیت نرخ سود در بازارها

رکوردزنی نرخ سود در بازار بین بانکی

کدخبر: ۵۷۳۰۶۴
اقتصادنیوز: وضعیت نرخ سودها در بازارهای مالی هفته سوم اردیبهشت یک صعود داشته و در بازار دیگر برای ششمین هفته متوالی در سال جاری تغییری را ثبت نکرده است. در این میان مشاهده می شود نرخ بهره بین بانکی در سال جاری برابر با دو هفته قبل خود، بالاترین رکورد را در میان هفت سال گذشته داشته است.
رکوردزنی نرخ سود در بازار بین بانکی

به گزارش اقتصادنیوز , نرخ سود در بازارهای مالی هفته سوم اردیبهشت ماه مسیر مخالف باهفته قبل خود داشته است. نرخ سود در دوبازار تزریق پول بانک مرکزی در بانک ها همواره از مهم ترین شاخص های اقتصادی محسوب می شود. 

در همین رابطه  داده های آماری نشان می دهد در هفته های اخیر نرخ سود بین بانکی به مرز بالایی رسیده و در مقابل نرخ سود در بازار باز تغییری نداشته است.

روند ثابت نرخ سود در بازار باز

در هفته سوم اردیبهشت ماه امسال، عملیات بازار باز به مرحله ششم خود رسید. در این بازار بانک ها می توانند استقراض میان مدت از بانک مرکزی داشته باشند. روند معاملات در این بازار نشان میدهد در هفته اخیر حجم تزریق پول دربازار باز 20 همت کمتر از هفته قبل بوده و به 100 همت رسیده است.

این در حالی است که در تمام طول شش هفته برگزاری بازار باز در سال جاری نرخ سود در بازار باز برابر با 23 درصد بوده  و بی حرکت مانده است. در مقابل اما در بازار شبانه نرخ بهره بین بانکی مسیر صعودی را در هفته منتهی به 20 اردیبهشت پشت سرگذاشته است.

نرخ سود

رکوردزنی نرخ سود در بازار بین بانکی

طبق آمارهای بانک مرکزی، در هفته اخیر، چهار بانک در عملیات شبانه بانک مرکزی شرکت داشته اند. در این معاملات برخلاف بازار باز، بانک های دارای کسری می توانند هم از بانک مرکزی و هم از سایر نهادهای مالی قرض نقدینگی کنند. این بده بستان همراه با نرخ سودی است که از 14 تا  23 درصد بوده و کف و سقف آن در اختیار بانک مرکزی است.

در هفته اخیر معاملات بانک مزکی در بازارشبانه تقلیل جدی پیدا کرده و از مرز 70 هعمت به 30 همت رسیده است. این موضوع موجب شده تا کسری منابع در این معاملات بالاتر رفته و در نهایت بارشد تقاضا نرخ بهره بین بانکی نیز افزایش پیدا کند. در همین خصوص نرخ سود بین بانکی در هفته اخیر برابر با 23.61 درصد بوده و هعم سطح با دو هفته قبل خود دربالاترین سطح هفت ساله قرار گرفته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید