صندوق های بورسی چقدر به سهامداران سود دادند؟

کدخبر: ۳۸۹۴۷۹
صندوق‌های با درآمد ثابت میانگین بازدهی مثبت ۴۰ درصد را در این هفته بازار سرمایه از خود ثبت کردند. این درحالی است که صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌های گذشته عملکرد بهتری داشتند. در بین ۸۵ صندوق با درآمد ثابت تنها ۴ صندوق بازدهی منفی داشته‌اند.
صندوق های بورسی چقدر به سهامداران سود دادند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین هفته بهمن ۹۹ نماگر اصلی بازار در معاملات پرنوسان،‌ بازدهی ۲ درصدی را ثبت کرد. در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری که یکی از ابزارهای اصلی برای کاهش ریسک در زمان نوسانات شدید بازار سرمایه محسوب می‌شوند، توانستند بازدهی مناسبی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین حقوقی‌های بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری افراد متخصص و خبره‌ای در امر خرید و فروش سهام هستند و بررسی عملکرد آنها برای بسیاری از تحلیلگران مهم ارزیابی می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه دسته سهامی،‌ با درآمدثابت و مختلط تقسیم شده‌اند.

ترین‌های صندوق‌های با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت میانگین بازدهی مثبت ۴۰ درصد را در این هفته بازار سرمایه از خود ثبت کردند. این درحالی است که صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌های گذشته عملکرد بهتری داشتند. در بین ۸۵ صندوق با درآمد ثابت تنها ۴ صندوق بازدهی منفی داشته‌اند.

اما نکته مهم این است که بهترین صندوق این ماه ۲۴/ ۱ بازدهی داشته و بدترین آن افت ۶۸/ ۰ درصدی داشته است. صندوق توسعه سرمایه نیکی در هفته گذشته با بازدهی ۲۴/ ۱ بهترین صندوق با درآمد ثابت شناخته شد. همچنین صندوق‌های اعتماد داریک و مشترک پیروزان با بازدهی ۱/ ۱ و یک رتبه‌های بعدی بازدهی را به‌دست آورده‌اند.

همچنین ضعیف‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این هفته صندوق پیشگامان سرمایه نوآفرین،‌ توازن معیار، سپر سرمایه بیدار با افت ۶۸/ ۰،‌ ۱۸/ ۰ و ۱۷/ ۰ محسوب می‌شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که دو صندوق از صندوق‌های نامبرده شده جزو صندوق‌های ETF است. این درحالی است که صندوق سپر سرمایه برتر یکی از صندوق‌های موفق در ماه‌های گذشته به حساب می‌آمد.

صندوق سپر سرمایه بیدار با توجه به اینکه بتای بالاتری نسبت به صندوق‌های دیگر دارد، پر‌ریسک‌ترین صندوق به حساب می‌آید. همچنین صندوق با درآمد ثابت تصمیم کم ریسک‌ترین صندوق است. همچنین صندوق گنجینه زرین شهر بالاترین خالص ارزش دارایی را در بین صندوق‌ها دارد. اندوخته آمیتیس نیز پایین‌ترین خالص ارزش دارایی را دارد.

ترین‌های صندوق‌های سهامی

با توجه به بهبود معاملات این هفته صندوق‌های سهامی نیز بازدهی مناسبی داشتند. صندوق مشترک شاخصی کارآفرین در این هفته با بازدهی ۸۹/ ۸ بهترین صندوق سهامی شناخته شد. ۹۱ درصد دارایی این صندوق در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری شده و صنعت محصولات شیمیایی درصد سهم بیشتری از سبد دارایی‌ها را به خود اختصاص داده است. صندوق زرین پارسیان و مشترک ‌میعاد ایرانیان با بازدهی ۸۱/ ۸ و ۲۶/ ۸ در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اما صندوق‌های مدیریت ثروت صندوق بازنشستگی کشوری و بذر امید آفرین و مشترک نوید انصار با افت ۱۲/ ۱۲، ۵۳/ ۱۰، و ۲۴/ ۶ جزو صندوق‌های ضعیف به حساب می‌آیند. اما باید بیان کرد که این بازدهی‌ها بدون احتساب دو صندوق بزرگ دولتی است.

صندوق پالایشی یکم در هفته گذشته بازدهی ۴۷ درصدی داشته و توانسته بخشی از ضرر خود را جبران کند و دیگر صندوق دولتی یعنی دارا یکم در این هفته بازدهی ۲۷ درصدی داشته است. صندوق مشترک تدبیرگران فردا در بین صندوق‌ها، کم‌ریسک‌ترین صندوق است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید