تحولات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته؛

بورس نتوانست پوکر کند + نمودار

کدخبر: ۳۹۸۵۷۸
اقتصادنیوز: امروز (چهارشنبه 20 اسفند) تابلوی بورس پایتخت پس از سه روز سرخ‌پوش شد.
بورس نتوانست پوکر کند + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس پس از 3 روز صعود پیاپی، 3 هزار و 365 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 206 هزار واحد رسید.

نزول اندک شاخص

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز گذشته 3 هزار و 365 واحد نزول کرد و به سطح یک میلیون و 206 هزار و 781 واحد رسید.

مسیر حرکت شاخص هم‌وزن در تمام روز نزولی بود و در پایان معاملات 539 واحد نسبت به دیروز پائین آمد و در رقم 431 هزار و 808 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز 37 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 81 واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی 

در روز چهار‌‌شنبه برای نوزدهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 894 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته 26 درصد افزایش یافته است.

در مقابل رقم خالص پول حقیقی ورودی به اوراق دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 184 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با دیروز رشد 500 درصدی داشته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شبندر (پالایش نفت بندرعباس) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 82 میلیارد تومان بود. پس از شبندر، شستا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

در معاملات امروز نمادهای فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.

گروه سبز بورس

در روزی که 70 درصد نمادهای بازار افت قیمت داشتند نمادهای معدنی گروه «استخراج کانه‌های فلزی» بازار سهام مانند اپال، ومعادن، کچاد، کگل، تاصیکو، کروی و کنور رشد قیمت داشتند. 

رشد ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 101 درصد افزایش یافت و به رقم 147 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد افزایش یافت و 3 هزار و 353 میلیارد تومان شد.

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت رایان هم افزا (رافزا) با صف‌ خرید 49 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا، کزغال (زغال سنگ پروده طبس) و ساراب (سیمان داراب) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 108 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (ایران تایر) و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 64 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 36 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

ارزش معاملات بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 24 هزار و 629 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌سه‌شنبه 45 درصد افزایش یافته است. 73 درصد از ارزش کل معاملات بازار به اوراق دولتی تعلق دارد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) نیز 40 درصد کاهش یافت و به رقم 3 هزار و 721 میلیارد تومان رسید. همچنین امروز ارزش معاملات خرد سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله 872 میلیارد تومان بود.

برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 346 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

صدرنشینی وغدیر در جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز سرمایه گذاری غدیر با نماد معاملاتی وغدیر با تعداد 391 میلیون و 599 هزار و 378 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شپنا تعلق داشت. بانک صادارت و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید