بسته خبری بورسی 27 اسفند 99

دو تصمیم مهم برای بانک ها و بورس/ آخرین تصمیم ها برای شستا

کدخبر: ۳۹۹۹۶۸
اقتصادنیوز: با تصویب افزایش دامنه نوسان و اختیار عدد آن به سازمان بورس و اوراق بهادار، حالا سهامداران آخرین روز معاملاتی سال 99 را با مصوبه مهم شورای عالی بورس به پایان می‌رسانند.
دو تصمیم مهم برای بانک ها و بورس/ آخرین تصمیم ها برای شستا

به گزارش اقتصادنیوز، همچنان ارزیابی ها از احیای برجام با پیچیدگی‌هایی همراه است و بورس بازان منتظر بازشدن گره‌ها در اختلافات میان ایران و امریکا هستند تا تصویر بهتری از آینده سرمایه گذاری ترسیم کنند. با تایید لایجه بودجه 1400، سردرگمی سهامداران بابت وضعیت سند سیاستی رفع شد.

اخبار کلان 27 اسفند 99 | کدام اخبار را پیگیری می‌کنیم؟

یک مقام ارشد دولت جو بایدن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا «همین فردا» آماده توافق دوجانبه با ایران برای احیای برجام است، گفته است آمریکا دنبال این نیست که «دوباره بر سر برجام مذاکره کند». واشنگتن پست هم در گزارشی نوشته،  آمریکا مایل است همین فردا با ایران بنشیند و به طور مشترک برای بازگشت به برجام به توافق برسد. در همین حال فرمانده نیرو‌های تروریستی آمریکا در منطقه عنوان کرده، دولت بایدن درحال ارزیابی ماهیت سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران است و از تداوم و یا تغییر آن بی اطلاع هستیم. یک منبع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم در این خصوص گفته ادعای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن درباره وجود گفت‌وگوهای غیررسمی بین تهران و واشنگتن صحت ندارد.

در خبر مهم دیگری، وزارت خارجه کره جنوبی گفته مقام‌های این وزارتخانه با مقام‌های وزارت خارجه ایران در خصوص استفاده از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی برای گسترش تعاملات بشردوستانه مذاکره کرده‌اند./ فارس

 سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته است، شورای نگهبان عصر امروز لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تایید کرد. نشست علنی بعدی مجلس ۱۵ فروردین تشکیل خواهد شد. نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات کمیسیون تلفیق بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور موافقت کردند. همچنین نمایندگان مجلس پس از بررسی ایرادات شورای نگهبان، سقف منابع عمومی بودجه ۱۴۰۰ که قبلا بالغ بر ۹۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود را به حدود ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان افزایش دادند. مجلس به دولت اجازه داد نسبت به ابلاغ ۹۳۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی متناسب با مبالغ مصوب اقدام کند ولی ابلاغ ۳۴۰ هزار میلیارد تومان مابقی (مابه التفاوت سقف اعتبارات مصوب در نیمه دوم سال ۱۴۰۰)، صرفا پس از اطمینان از منابع و متناسب با روند واریزی به خزانه در ۶ ماهه اول قابل ابلاغ بر مصارف مصوب است.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه ای با حضور فعالان بازار سرمایه درباره تاثیرگذارترین تصمیم اخیر بورس (اعمال دامنه نوسان نامتقارن) گفته است: در مورد دامنه نوسان اعتقاد ما این است که دامنه نوسان نباید وجود داشته باشد یا باید آنقدر باز باشد که مشکلات اخیر ایجاد نشود. اما باید توجه کنیم که ما به اندازه کافی مردم را به روش غیرمستقیم تشویق نکرده‌ایم و این پیام را به مردم به خوبی منتقل نکردیم. پس بهتر است تا زمانی که مردم از روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری به خوبی آگاه نیستند تغییرات ناگهانی در دامنه نوسان برای حذف آن ایجاد نکنیم. در همین حال افزایش دامنه نوسان در شورای عالی بورس تصویب شد و تعیین عدد آن به عهده سازمان بورس و اوراق بهادار گذاشته شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم تصویب افزایش دامنه نوسان سهام در شورای عالی بورس را تایید کرد؛ براین اساس هیچ سقفی برای افزایش دامنه نوسان تعیین نشده است و افزایش دامنه نوسان متناسب با متغییرها صورت خواهد گرفت. با توجه به صحبت های صورت گرفته دامنه نوسان تا مدتی با روند فعلی ادامه می یابد و هر زمان که نیاز به افزایش دامنه نوسان بود در سال آینده نسبت به آن اقدام می شود. شورای عالی بورس، در راستای تغییر دامنه نوسان، سه سیاست کلی را تبیین و تصویب کرد؛ بر این اساس، اولاً افزایش دامنه نوسان مورد تاکید شورا قرار گرفت، ثانیاً این افزایش به شکل تدریجی همراه با اطلاع رسانی کامل و آمادگی بازار انجام می شود و ثالثاً مقرر شد همراه با سیاست افزایش دامنه نوسان، فرهنگ سازی و ترویج روش‌های سهامداری غیرمستقیم نیز انجام شود.

محموله دوم کوواکسین شامل 375 هزار دز واکسن کرونا، چهارشنبه از هند به مقصد تهران ارسال می‌شود. رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: برای خرید واکسن کرونا نیاز به دلار و ارز داشتیم که بانک مرکزی با همه سختی‌ها، به فوریت تامین کرد و بیش از ۱۶ میلیون دُز از کووکس خرید کردیم که از اوایل سال آینده وارد کشور می‌شود.

دهقان دهنوی

اخبار صنایع 27 اسفند 99 | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

خبر مهمی که روز سه شنبه برای شرکت‌های بیمه‌ای می‌تواند مهم تلقی شود، تعیین نرخ دیه بود؛ سخنگوی قوه قضائیه گفته است: برای سال آینده نرخ دیه قتل غیر عمد فرد مسلمان ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شد. این نرخ از اول فروردین ۱۴۰۰ لازم الاجراست.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مجمع عمومی این بانک، از تلاش حداکثری این بانک برای کنترل نقدینگی علیرغم شوک ارزی و شیوع کرونا خبر داد. رییس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرده، با کمک وزارت اقتصاد در ۴۱ حراج توانستیم ۱۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی را به فروش برسانیم و اگر این کار انجام نمی‌پذیرفت پایه پولی ۳۲ واحد درصد و نقدینگی ۲۶ واحد درصد افزایش می‌یافت که بانک مرکزی جلوی تحقق آن را گرفت. به اذعان عبدالناصر همتی، افزایش رشد اقتصادی در فصول دوم و سوم سال ۱۳۹۹ نوید بخش عبور از شرایط سخت بخش واقعی اقتصاد ایران و حاکی از خروج از رکود و آغاز دوره رشد مجدد اقتصادی است. حسن روحانی، رئیس جمهور هم در جلسه ستاد مبارزه با کرونا اگرچه گفته، در رفع تحریم ها زمینش صاف نیست و چاله چوله زیاد دارد، اما وعده داده شرایط اقتصادی سال 1400 از 99 بهتر خواهد بود.

همچنین امروز در خبر مهمی عنوان شد که بانک مرکزی با تزریق 5.87 هزار میلیارد تومان نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 2 روزه با حداقل نرخ 19.80 درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

161587569306693100

اخبار شرکت ها 27 اسفند 99 | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

افزایش سرمایه 153 درصدی  سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) مورد تایید حسابرس قرار گرفت. همچنین افزایش سرمایه بانک دی صادر شد؛ براین اساس مجمع عمومی فوق العاده می تواند با انجام افزایش سرمایه از 13.5 هزار میلیارد تومان به 15 هزار میلیارد تومان از محل آورده نقدی سهامداران موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت 2 سال به هیئت مدیره تفویض کند تا هیئت مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان و بانک مرکزی نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند. همچنین افزایش سرمایه ۱۸۸ درصدی ارتباطات ایران (همراه) از محل تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

در مجمع عمومی فوق العاده شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) اعلام شد: این شرکت در نظر دارد با افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی، سرمایه خود را از 7400 میلیارد تومان به 10,000 میلیارد تومان برساند. ضمن اینکه برنامه افزایش سرمایه تا 20,000 میلیارد تومان نیز در دستور کار قرار دارد تا یکسال آینده اجرایی شده و مجوزهای لازم اخذ شود. گل‌گهر درباره برنامه‌های سال آینده هم اعلام کرد: این شرکت برای سال آینده ۴۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش پیش‌بینی کرده است.همچنین در سال آتی شرکت جهان فولاد و گوهر ترابر را به عنوان شرکت دوم و سوم وارد بورس خواهد شد. همچنین سهامداران عمده شرکت تاکید کردند با انعقاد قرارداد با معدن 1 و 3 ، نگرانی ای بابت تامین خوراک از خط 1 تا خط 6 تولید را نداریم. معدن 3 جنوبی شرایط خوبی دارد.

در مجمع سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افزایش سرمایه از 8 هزار میلیارد تومان به 14 هزار و 200 میلیارد تومان  تصویب شد؛ رضوانی فر درمورد احتمال افزایش سرمایه از ناحیه تجدید ارزیابی اعلام کرده، تا دو ماه  دیگر گزارشات نهایی می شود. در مجمع شستا همچنین اعلام شد: افزایش سرمایه تاپیکو به دلیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس و لزوم اصلاح ساختار مالی این مجموعه فعلا به تعویق افتاده است. عدم عرضه ستاره خلیج فارس به این دلیل است که جلسه پذیرش برگزار شد و بخش عمده ای از شروط در حال تامین نظر بورس است. کار عرضه اولیه 4 مجموعه نهایی شده است که لطیف، سیمان آبیک، سرمایه گذاری آنتی بیوتیک سازی و رایتل نهایی شده و یا در حال پیگیری است.

 مجمع سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان البته با دستورکار افزایش سرمایه به حدنصاب قانونی نرسید اما اعلام کرد روز یکشنبه 14 فروردین سال 1400 جلسه مجمع فوق العاده را در ساعت 14 در اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار میکند. سرمایه گذاری پارس توشعه (وتوشه) هم از برگزاری جلسه مجمع در 2 اردیبهشت سال 1400 در ساعت 15 در تهران (دفتر شرکت) با دستورکار تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه خبر داد.  سیمان شمال (سشمال) در مجمع سالیانه خود از 49.1 تومان، 42 تومان تقسیم کرد.

عمران و توسعه شاهد (ثعمرا) از فروش 2 دانگ سهم مشاع این شرکت از 108 قطعه زمین به مساحت تقریبی 50.000 مترمربع واقع در اراضی شهرک ناز جنوبی واقع در فردیس کرج خبر داد. بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) هم از مشارکت در ساخت پروژه مسکونی 8 طبقه (مریم) شامل 2 طبقه زیرزمین، 1 طبقه همکف، 5 طبقه مسکونی خبر داد. توسعه و عمران امید (ثامید) نیز از فراخوان انتخاب شریک سرمایه گذار جهت پروژه مسکونی حصاری (تهران-بلوار میرداماد میدان مادر خیابان شاه نظری خیابان ششم پ22) خبر داده است؛ مساحت عرصه قبل از اصلاح: 286 متر مربع. مساحت عرصه بعد از اصلاح: 285متر مربع. تعداد طبقات:7 طبقه شامل: یک طبقه زیرزمین یک طبقه همکف و 5 طبقه روی همکف. مدت زمان اجرا : 18 ماه. زیر بنای کل تقریبی :1128متر مربع. بانک سینا (وسینا) هم از عدم مراجعه خریدار جهت دریافت اسناد شرکت در مزایده و عدم دریافت هر گونه پاکت پیشنهاد و سرمایه گذاری صنعت نفت (ونفت) هم از عدم وجود برنده در مزایده‌اش خبر داد.  سرمایه گذاری مسکن تهران (ثتران) هم ازاحداث مجموعه مسکونی 837 واجدی شهرآرا یزد خبر داد؛ قدرالسهم شهرداری یزد معادل 22 درصد از کل پروژه و قدرالسهم شرکت تهران معادل 78 درصد از کل پروژه تعیین شد. سرمایه گذاری مدیریت امید (وامید) گفته، 550 میلیون سهم سیمان هرمزگان به نفع بانک تجارت به منظور دریافت تسهیلات شرکت پترو امید آسیا ( شرکت فرعی ) توثیق شده است.

در واپسین روزهای سال، فولاد مبارکه اصفهان موفق به ثبت رکورد تولید سالیانه 1 میلیون و 372 هزار تن در واحد تاندم مداوم نورد سرد شد و با عبور از رکورد یک میلیون و 370 هزارتن سال 98، تا پایان سال به رقم 1 میلیون و 390 هزار تن دست خواهد یافت. اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از افزوده شدن یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به منابع معدنی «فملی» خبر داد. همچنین پتروشیمی نوری از ابلاغ مصوبه هیئت مدیره شرکت در خصوص انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با شرایط تعداد 118 میلیون سهم و اعمال ضریب قیمت 1/22 برای یک سال بعد خبر داد.  همچنین مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن (بالاس) از انعقاد قرارداد مهم با موضوع قرارداد: مشارکت در ساخت به منظور احداث بنای 50 واحد مسکونی در فردیس کرج شهرک ناز با طرف قرارداد، شرکت واسپاری آباد مسکن و مبلغ قرارداد، 20 میلیارد تومان خبر داد. کیسون هم از یک قرارداد جدید با عنوان عملیات اجرایی احداث اضافه اشکوب ساختمان شمالی دیوان عدالت اداری و مبلغ مورد توافق: 56.9 میلیارد تومان در چارچوب یک مناقصه خبر داد.

شستا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید