گزارش اولین روز بازار سهام 1400؛ صدرنشینان 7 فروردین

میل به هجوم در بورس

کدخبر: ۴۰۱۸۶۶
بورس سال جدید را با رشد شروع کرد. قیمت 37 درصد نمادهای بازار افزایش یافت و شاخص هم وزن بیش از شاخص کل رشد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز شنبه شاخص کل بورس هزار و 847 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 309 هزار واحد رسید تا سال جدید را سبزپوش آغاز کند.  

صعود در اولین روز سال

امروز در ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در 25 دقیقه ابتدایی بیش از 3  هزار واحد نزول کرد و به کمترین رقم روز رسید اما پس از صعود کرد و در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به آخرین روز معاملاتی هزار و 847 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 309 هزار و 555 واحد رسید.

شاخص هم وزن نیز 2 هزار و 23 واحد بالا آمد و در سطح 441 هزار و 825 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابوس 48 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 38 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌شنبه شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 52 میلیارد تومان بود.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 46 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، اپال و کاوه بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز «رمپنا»، «شتران» و «خودرو» سه نماد سبزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. «فارس»، «فملی» و «فولاد» نیز سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

گروه‌‌ سبز بازار

در روز سبزپوشی تابلوی بورس، اغلب نمادهای گروه‌ مخابرات مانند اخابر، های وب، اپرداز و همراه رشد قیمت داشتند. علاوه بر این، اغلب نمادهای خودرویی امروز رشد قیمت داشتند. خودرو، خگستر، خساپا و خپارس از جمله نمادهای سبز گروه خودرویی‌ها بودند.

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به آخرین روز کاری 22 درصد کاهش یافت و به رقم 229 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 22 درصد کاهش یافت و هزار و 431 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز گروه مپنا (با نماد معاملاتی رمپنا) با صف‌ خرید 38 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رمپنا، تبرک (گروه صنعتی تبرک) و دکیمی (کیمی دارو) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی ریز)  تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 66 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، برکت (شرکت دارویی برکت) و غصینو (صنعتی مینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 87 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

بورس

کاهش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 6 هزار و 561 میلیارد تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی 88 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 14 درصد کاهش یافت و به رقم 5 هزار و 322 میلیارد تومان رسید. امروز ارزش معاملات خرد 81 درصد کل ارزش معاملات بازار را شامل می‌شد.

شتران و سایپا در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 431 میلیارد تومان بود.

پس از شتران، سایپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ایران خودرو و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز سایپا با نماد معاملاتی خساپا با تعداد یک میلیارد و 441 میلیون و 935 هزار و 998 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شتران تعلق داشت. خگستر و شپنا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

پیش بینی بورس فردا 8 فروردین

در اولین روز کاری سال جدید بورس صعود کرد و روند صعودی هفته آخر سال 99 را ادامه داد. هرچند که به واسطه تعطیلات نوروز ارزش معاملات بازار کاهش یافته است اما رقم ارزش معاملات خرد قابل قبول بود. همچنین رشد قابل توجه شاخص هم وزن نشان می‌دهد کلیت بازار سمت و سوی صعودی دارد و تقاضای بازار در سطح مطلوبی قرار گرفته است خصوصا در نمادهای مخابراتی و خودرویی شاهد رشد تقاضا بودیم. خساپا که بیشترین حجم معاملات را داشت در ابتدای معاملات صف فروش داشت اما پس از آن با افزایش تقاضا مواجه شد و بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد.  بنابراین با توجه به ورود پول حقیقی به نمادهای بزرگ بازار به نظر می‌رسد بورس در معاملات فردا نیز کم نوسان و رو به بالا حرکت کند.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید