گزارش اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام تهران

افت قیمت 62 درصد شرکت‌ها

کدخبر: ۴۲۰۵۹۰
اقتصادنیوز: امروز 30 خرداد 1400 روند صعودی شاخص‌ کل ادامه یافت اما رشد اندکی داشت و شاخص هم‌وزن نیز افت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات دومین روز هفته شاخص کل بورس هزار و 689 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 163 هزار واحد رسید.

بورس

ریزش شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 6 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز شنبه هزار و 689 واحد رشد و به سطح یک میلیون و 163 هزار و 721 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 913 واحد نسبت به روز شنبه پائین آمد و در رقم 369 هزار و 887 واحد ایستاد که کمترین رقم در 146 روز کاری گذشته از 26 آبان سال 1399 به این سو است. همچنین شاخص کل فرابورس 28 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 284 واحد رسید.

بورس

لیدرهای بازار

امروز «شستا»، «فارس» و «نوری» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «فملی»، «خودرو» و «خساپا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس برکت صدرنشین است و غکورش و ولکار در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز فتوسا، فگستر و رافزا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «فعالیت‌های جنبی مرتبط با واسطه‌گری مالی» (مثل فرابورس، بورس، کالا، انرژی، تنوین، امین و تملت) و «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» (مثل شستا، وغدیر، وبانک و وصندوق) افزایش یافت.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 132 نماد رشد قیمت داشتند که 98 نماد بورسی و 34 نماد فرابورسی بودند. همچنین 281 نماد کاهش قیمت داشتند که 184 نماد بورسی و 97 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند.

افزایش خروج پول حقیقی 

روز یکشنبه برای نهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 545 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز کاری گذشته هزار و 658 درصد افزایش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)  تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 154 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فولاد (فولاد مبارکه) و وملل (موسسه اعتباری ملل) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه 39 درصد کاهش یافت و در رقم 287 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 15 درصد افزایش یافت و هزار و 578 میلیارد تومان شد. 

شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (با نماد معاملاتی ومدیر) با صف‌ خرید 123 میلیارد تومانی برای دومین روز پیاپی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ومدیر ، ولکار (لیزینگ کارآفرین) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بیشترین صف خرید را داشت.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی‌ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 64 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 13 هزار و 147 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 11 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 5 درصدی نسبت به روز قبل به رقم 4 هزار و 641 میلیارد تومان رسید.

شپنا و خودرو صدرنشین بورس امروز

در معاملات امروز شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 291 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، نوری بیشترین ارزش معاملات را داشت و شستا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد برکت و وتجارت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خودرو (ایران خودرو) با تعداد 620 میلیون و 400 هزار و 598 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به سایپا تعلق داشت. خپارس و کرمان نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید