بازدهی 2 درصدی شاخص بورس

پیش بینی بورس در هفته آخر تیرماه

کدخبر: ۴۲۶۲۳۴
اقتصادنیوز: شاخص بورس در یک هفته اخیر با 2 درصد بازدهی روبه رو شد. ناظران سیگنال های کنونی موجود در بازار سهام را نشانه بهبود نسبی معاملات برآورد میکنند.
پیش بینی بورس در هفته آخر تیرماه

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص بورس در هفته گذشته در یک روند نوسانی با 1.82 درصد نزدیک 2 درصد بازدهی روبه رو شد. شاخص پس از مدت ها یک بار دیگر به کانال 1.3 میلیون واحد برگشت و این در حالی بود که یکم تیر 1399 برای نخستین بار وارد کانال 1.3 میلیون شده بود. بازار سهام در روز سه شنبه و چهارشنبه شاهد مسئله ای به نام بازگشت (اصطلاح کامبک) شاخص از رنج نفی به رنج مثبت بود؛ توان سمت تقاضا برای جلوگیری از عقب روی شاخص در این دو روز اثر کرد و خریدها در قیمت های منفی و سطوح پایین قیمتی، مانع مهمی برای عقب نشینی شاخص بود. البته شاخص در این دو روز در محدوده 1.3 میلیون واحد تا 1.310 میلیون واحد در کش و قوس بود اما نکته مهم بازار، نبود عرضه های سنگین و فعال شدن خریداران بود.

نشانگرهای موجود گویای این است که خریداران در منفی های بازار در حال خریدند و سمت تقاضا در حال بازیابی توان خود برای تقویت موقعیت خود است. همسو با این اتفاق، از توان سمت عرضه کاسته شده و بازار بیشتر به دنبال خرید سهم ها در منفی هاست. ورودی پول هم در این سه هفته اخیر شدت گرفت؛ این در حالی است که ظرف 15 روز، نزدیک 1500 میلیارد تومان پول جدید وارد بورس شده است. اگرچه این موضوع در مطالب قبلی تکرار شده اما نیازمند یادآوری دوباره است؛ بیشینه مقدار ورود پول حقیقی در سال 99 تاکنون در تاریخ 19 مرداد سال 99 و به مقدار 108 هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار حدود 101 هزار میلیارد تومان خارج و تنها حدود 6.9  هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است. گرچه بازار در این روزها سیگنال های مثبتی دریافت کرده و ارزش ورودی پول ها بیشتر شده اما فاصله و شکاف زیادی با روند سال گذشته دارد.

یکی از معیارهایی که سیگنال های مثبتی در خصوص بهبود روند معاملات میدهد، سرانه معاملاتی حقیقی هاست؛ در واقع سرانه خرید حقیقی ارزش ریالی سهامی است که هر کد حقیقی به صورت میانگین خریده است. به همین شکل، سرانه فروش حقیقی به ارزش ریالی سهامی اشاره می‌کند که هر کد حقیقی به طور میانگین فروخته است. روند سرانه معاملاتی در بازار نشان میدهد که این شاخص روند صعودی به خود گرفته است (نمودار سرانه معاملاتی در جدول نشان داده شده، این جدول برگرفته از کانال تحلیلی خلاصه بازار است).

با همین رویکرد است که ناظران از امیدواری بورس بازان به معاملات در هفته آینده خبر میدهند. البته ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجود در بازار همچنان روی بازار سنگینی میکند.

نگاه کارشناس | روایت جدید از بورس

  • امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه

شاخص‌کل بورس در معاملات آخرین روز کاری هفته، توانست کانال 1.3 میلیون واحد را حفظ کند. ارزش معاملات خرد در طول هفته نسبت به هفته‌های گذشته رشد داشت و ارزش صفوف خرید نیز هر روز بیشتر شد. تا چند هفته پیش، کل بازار قرمزپوش بود و دغدغه سهامداران این بود که بازار چه زمانی برمی‌گردد.

اما این روزها که بازار به یک تعادل نسبی رسیده است، از یک سو برخی از سهامداران چشم انتظار بازشدن قفل صف فروش در برخی نمادها هستند، قفلی که شاید در چند ماه گذشته به طور پیوسته ادامه داشته است.

از سوی دیگر هر روز برخی نمادها و گروه‌های بورسی با تقاضای سنگین و رشد قیمت قابل توجه همراه می‌شوند و در نتیجه گروهی از سهامداران نیز نگران آن هستند که از رشد‌های اندک، جا بمانند. برای مثال در روز چهارشنبه بانک دی از صف فروش به صف خرید چند صدمیلیونی رسید و این در حالی است که ارزش معاملات این نماد فرابورسی، از تمام نمادهای بورسی و فرابورسی بیشتر بود. جابه‌جایی بیش از 3.2 میلیارد سهم از نماد «دی» سهامداران را به یاد روزهای پررونق و پرگردش بورس انداخت.

شاخص‌کل به مقاومت خود در محدوده یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 310 هزار واحد رسیده است اما در چند روز اخیر قدرت و پتانسیل شکست آن را نداشت. در مقابل عرضه‌های سنگینی هم در بازار دیده نشد. تمایل مردم به تزریق نقدینگی به بورس افزایش یافته است. تداوم همین روند صعودی و آرام بورس، اعتماد سهامداران را برمی گرداند.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید