ثبت رکورد خروج سهام داران حقیقی در 8 ماه گذشته؛

رمزگشایی از سقوط تاریخی بورس تهران

کدخبر: ۴۳۶۹۲۱
اقتصادنیوز: امروز 8 شهریور 1400 شاخص کل بورس پایتخت 49 هزار واحد نزول کرد و یک سقوط تاریخی را ثبت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 49 هزار و 409 واحد ریزش کرد و در سطح یک میلیون و 523 هزار واحد قرار گرفت.

بورس

قرمزپوشی تابلوی بورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 34 هزار واحد افت کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 49 هزار و 409 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 523 هزار و 997 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز 13 هزار و 141 واحد نسبت به روز کاری قبل پائین آمد و در رقم 454 هزار و 369 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با افت 692 واحدی به رقم 22 هزار و 111 واحد رسید.

بازگشایی پُر دردسر

انتشار خبر بازگشایی شبندر روز گذشته موجب تقویت سمت عرضه بازار شد و بسیاری از سهام داران حقیقی سعی در فروش بخشی از سبد سهام خود و خرید شبندر داشتند. صف‌های فروش طویل شد و شاخص کل از ساعت 11 شروع به نزول کرد. این در حالی است که تا ساعت 11 شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی به یک میلیون و 585 هزار واحد رسیده بود. شبندر کشف قیمت نشد و بازگشایی آن به امروز موکول شد.  امروز ساعت 9 صبح مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اعلام کرد: «نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله می‌باشد.»

شبندر بازگشایی شد و قیمت آن 52 درصد افزایش یافت و به تنهایی شاخص کل را بیش از 6 هزار واحد بالا آورد اما موجب ریزش شاخص‌های بازار شد. 

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 56 نماد رشد قیمت داشتند که 42 نماد بورسی و 14 نماد فرابورسی بودند. همچنین 430 نماد کاهش قیمت داشتند که 304 نماد بورسی و 126 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 11 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.

رکورد خروج پول حقیقی

روز دوشنبه برای دومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و هزار و 980 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 143 روز کاری گذشته از 27 دی ماه 1399 به این سو است.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 246 میلیارد تومان بود. پس از فملی، فولاد (فولاد مبارکه) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

روز دوشنبه نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

همچنین سه نماد «شبندر»، «میدکو» و «شسپا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شبندر صدرنشین است و سپید و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، مدیریت و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

 افزایش 526 درصدی صف های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 10 درصد افت کرد و در رقم 526 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 526 درصد افزایش یافت و 2 هزار و 617 میلیارد تومان شد.

شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید 283 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کرازی (کارخانجات تولید شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شپنا (پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 172 میلیارد تومانی داشت.پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و شتران (شرکت پالایش نفت تهران) بیشترین صف فروش داشتند.

آمار معاملات بازار 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 31 هزار و 208 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 22 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات اوراق بدهی نیز که 56 درصد کل معاملات بازار را تشکیل می‌دهد با رشد 165 درصدی به 17 هزار و 535 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد با افت 28 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 12 هزار و 525 میلیارد تومان رسید.

 شبندر صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی، بیشترین ارزش معاملات و بیشترین حجم معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات شبندر هزار و 555 میلیارد تومان بود و 316 میلیارد تومان پول حقیقی وارد این سهم شد.

پس از شبندر، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد برکت و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز شبندر با تعداد 2 میلیارد و 726 میلیون و 244 هزار و 411 سهم در صدر قرار گرفته است. دی در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد ملت خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید