پیش بینی بازار سهام چهارشنبه یک دی 1400

رمزگشایی از ترس معامله گران در بورس

کدخبر: ۴۶۳۵۶۵
اقتصادنیوز: بازار سهام در روز پایانی هفته در فشار طبیعی عرضه‌ها به دنبال استمرار مسیر صعودی شاخص بورس است.
رمزگشایی از ترس معامله گران در بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات امروز بازار سهام چهارشنبه اول دی ماه 1400، در شرایطی حرکت خود را در کانال 1.3 میلیون واحد دنبال می کند که روز سه شنبه سیگنال های مثبت از سمت خریداران، شاخص را در این کانال با حرکت روبه جلو مواجه کرد.

مقایسه صف های خرید بورس با صف های فروش

شاخص های عملکردی بازار سهام نشان می دهد که سمت تقاضا با تحرکات روبه جلویی دنبال می شود؛ سرانه معاملاتی حقیقی ها به نفع خریداران بود و تعداد نمادهای دارای صف خرید دو برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بودند.

این درحالی است که جریان خروجی پول حقیقی ها هم نسبت به روز دوشنبه نصف شده بود. با این اوصاف همچنان به دلیل پایین بودن ارزش معاملات خُرد که زیر 3 هزار میلیارد تومان قرار دارد، چالش اصلی نقدینگی و تردید حقیقی ها برای ورود دوباره بازار سهام است.

سیگنال های مثبت از ریاض تا وین برای بورس

البته سیگنال های مثبتی همچون پیشرفت در مذاکرات وین به اذعان امریکایی ها، دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست وزرای خارجه کشورهای اسلامی در اسلام آباد پاکستان تاحدی موقعیت و وضعیت تزلزل جنبه های منفی سیاست خارجه را بهبود بخشیده است.

وزنه اثرگذاری موفقیت در مذاکرات برجامی وین یا از سرگیری روابط تهران با ریاض چه بسا در کوتاه مدت سیگنال های مثبت به بازار سهام و سایر بازارهای دارایی ارسال کند و در میان مدت و بلندمدت هم اثر ثبات در سیاست های امور خارجه را به دنبال داشته باشد که باز هم می تواند وزن مثبتی در مقوله سرمایه گذاری ها باشد.

نظرسنجی اقتصادنیوز: جنس ترس معامله گران بورس

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان می دهد که خریداران می توانند همچنان در همان موضوع باقی بمانند، چرا که هم سیگنال های مثبت بیرون و درون بازار، سهام را در قیمت کنونی جذاب کرده است. ترس معامله گران بورسی بیشتر از جنبه اعتماد به بازار همسو با ابهام در دورنمای اقتصاد ایران در سپهر سیاست خارجه است. 

 از دید آنان تجربه سال 99 نشان داده که هیچ کس مسئولیت زیان و ضرر ناشی از سهامدارانی مبتدی کار و غیرحرفه ای را که به ترغیب سخنان سیاست گذاران وارد بازار شده اند، نمی پذیرد و همین برای آنان در معنای آفت و آسیب است که تردید را برای حضور دوباره سرمایه ها در شرایط فعلی با چالش مواجه کرده است. 

با این وصف با توجه به فشار عرضه ها در روز پایانی، احتمال توقف مسیر فعلی شاخص یا تغییر آن بعید نیست، هر چند که ممکن است نوسان شاخص محدود شکل گیرد.

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید