تردید حقیقی ها و اراده حقوقی ها در بورس

تفاوت الگوی رفتاری بورس بازان /پیش بینی بورس 11 بهمن 1400

کدخبر: ۴۷۲۷۸۰
اقتصادنیوز: رشد شاخص کل بورس در روز دوشنبه در دنباله الگوی رفتار بورس بازان احتمال دارد با چالش مواجه شود.
تفاوت الگوی رفتاری بورس بازان /پیش بینی بورس 11 بهمن 1400

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در روز شنبه و یکشنبه اگرچه دو بار رشد 2 درصدی را در شاخص کل بورس تکرار کرد اما روند معاملات برای این دو روز تفاوت داشت.

در روز نخست شاخص های عملکردی بازار سهام به نفع خریداران بود و تراز پول حقیقی ها در بازار سهام پس از مدت ها مثبت بود.

این در حالی بود که در روز شنبه سرانه معامله حقیقی ها به نفع خریداران و صف های خرید هم بیش از سه برابر صف های فروش توان داشتند. در روز دوم معاملات (دیروز) بازار برخلاف روز ماقبل دوباره با تراز منفی پول حقیقی ها در بازار سهام مواجه شد و سرانه معامله حقیقی ها هم به نفع فروشندگان شد.

این در حالی بود که صف های خرید و فروش با وجود شکاف بیش از 7 برابری در ابتدای معاملات در پایان معاملات به نقطه نسبتا برابری رسیدند. در مجموع فروشندگان در روز دوم از خریداران پیشی گرفتند و جبهه های از دست رفته را دوباره بدست آوردند. 

چالش شاخص بورس در روز دوشنبه

همسو با این تغییرات در بازار، معاملات روز یکشنبه شباهت هایی با معاملات روز شنبه داشت. رشد دو درصدی شاخص کل بورس در روز دوم به مانند روز نخست تکرار شد و ارزش معاملات خرد هم با رشد بهتری نسبت به روز شنبه بالاتر از 4 هزار میلیارد تومان برآورد شد. دو سیگنال مثبت بازار در معاملات روز یکشنبه تکرار رشد شاخص ها و بالارفتن ارزش معاملات خُرد بود اما روند معاملات نشان میدهد که بازار سهام روز دوشنبه با چالش جدی تری مواجه میشود و ممکن است دوباره شاخص ها در نوسان محدود قرار گیرند.

هر چند که مقاومت حقوقی ها فعلا شاخص کل بورس را در سطح بالای 1.28 میلیون واحد نگه داشته است اما ممکن است با خروج دوباره پول حقیقی ها بازار شاهد سیگنال های منفی باشد.

نظرسنجی اقتصادنیوز: تردید حقیقی ها و اراده حقوقی ها در بورس

تازه ترین نظرسنجی اقتصادنیوز نشان می دهد که بازار اگرچه با مقاومت حقوقی ها به دنبال ورود به کانال 1.3 میلیون واحد است و در صورت اراده حقوقی ها این اتفاق صورت می گیرد.

به نظر می رسد حقوقی ها چندان بدشان نمی آید که شاخص کل بورس را به مرز روانی احتیاطی برسانند تا نقطه نوسانی در سطوح بالاتر دنبال شود. از سوی دیگر هم حقیقی ها در موقعیت ناپایدار قرار دارند و در ورود و خروج به بازار سهام بسیار مرددند. 

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید