گزارش اقتصادنیوز از بازار سهام شنبه 14 اسفند 1400

خیز شاخص بورس تهران برای ورود به کانال جدید

کدخبر: ۴۸۰۷۲۵
اقتصادنیوز: امروز شنبه 14 اسفند 1400 شاخص کل بورس به کانال جدید 1.3 میلیون واحد چسبید و در صورت تداوم سیگنال های مثبت از مذاکرات برجامی وین، احتمالا بازار در روز یکشنبه وارد کانال جدید شود.
خیز شاخص بورس تهران برای ورود به کانال جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در اولین روز هفته سوم اسفند با نوسان مثبت دنبال شد. شاخص کل بورس با افزایش 17.6 هزار واحد در نقطه 1.298 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با 1.64 هزار واحد در نقطه 335.8 هزار واحد ایستاد. فملی، کچاد، شستا، شپدیس، وغدیر و وبملت نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل بورس داشتند.

همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش 46.7 واحدی در نقطه 17.68 هزار واحدی ایستاد. بپاس، شاوان، شگویا، فجهان و مارون جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل فرابورس داشتند.

حقیقی ها نصف معاملات بورس و فرابورس را انجام دادند

ارزش کل معاملات امروز 7.19 همت بود که سهم معاملات خُرد 4.14 همت (معادل 57.5 درصد) بود که نسبت به روزهای قبل نشان از انتظارات مثبت حقیقی ها در این خصوص است.

امروز تراز پول حقیقی در درآمدثابتها به میزان 323.2 میلیارد تومان منفی شد که در 4 ماه اخیر بی سابقه بود. ولی اگر به جزئیات پول خارج شده در نمادها نگاه کنیم، #کمند را در رتبه نخست خروج پول حقیقی می بینیم که به دلیل تقسیم سود ماهانه در پانزدهم این ماه در این نماد شاهد خروج پول حقیقی و ورود مجدد بعد از تقسیم سود هستیم. که اگر مورد اخیر را داده پرت لحاظ کنیم، باز هم حجم پول خارج شده در یک ماه اخیر بی سابقه بود. حقیقی ها البته 40 میلیارد تومان پول وارد بازار سهام کردند.

سرانه معامله حقیقی ها هم با فاصله بسیار به نفع خریداران بود؛ بدین ترتیب سرانه خرید 34.3 میلیون تومان و سرانه فروش 20.1 میلیون تومان بود. همچنین ارزش صف خرید حقیقی ها از 895.7 میلیارد تومان به 409.7 میلیارد رسید. ارزش صف های فروش نیز از 123.1 میلیارد تومان به 191 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف خرید (113 نماد) نسبت به تعداد نمادهای دارای صف فروش (70 نماد) با برتری نسبی روبه رو بود.

خرید و فروش حقوقی ها و حقیقی ها در بورس و فرابورس

حقیقی ها بیشترین ورودی پول را برای وبملت با 60.5 میلیارد تومان به ثبت رساندند. این در حالی است در نمادهای خودرو با 37.7 میلیارد تومان، فاسمین با 20.6 میلیارد تومان، حکشتی با 20.4 میلیارد تومان  و وبصادر با 19.5 میلیارد تومان نیز شاهد بیشترین ورودی پول حقیقی ها بودیم.

بیشترین خروجی پول حقیقی ها هم برای نمادهای تجلی با 42.58 میلیارد تومان،  بپاس با 17 میلیارد تومان، شتران با 14.3 میلیارد تومان، فزر با 11.8 میلیارد تومان و برکت با 11.5 میلیارد تومان بود.

حقوقی ها در نمادهای وبملت، وتجارت و وبصادر بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای شستا و ثشاهد بیشترین موقعیت فروش ایجاد کردند.

کدام سهم ها در بورس و فرابورس سودده بودند؟

بیشترین نسبت حجم به شناوری هم برای نماد فکمند با 13.8 درصد بود. گسترش قطعه سازی کمند بعد از پرداخت سود سهام با موقعیت های فروش 16.4 هزار سهمی روبه رو بود و بازدهی منفی 2.85 درصدی روبه رو شد.

در بورس فاسمین و شپدیس با 5 درصد بازدهی، بیشترین افزاشی قیمت را به ثبت رساند. همچنین غدشت با 6.33 درصد بعد از بازگشایی با بیشترین کاهش قیمت روبه رو شد. شستا، خودرو، خساپا، وتجارت، وبملت و کمند نیز با بیشترین حجم معاملات روبه رو بود. تیپیکو، شیران، تنوین، غبشهر، نوری، ستران و بوعلی نیز با بیشترین کاهش ارزش بازار روبه رو بود. برترین گروه های صنعت از نظر ارزش معاملات برای گروه های فلزات اساسی، خودرو، چند رشته ای ص، بانک ها، فرآورده نفتی، شیمایی و حل و نقل روبه رو بود.

در فرابورس هم کیمیا با 5 درصد بیشترین بازدهی را تجربه کردند. همچنین زکشت، با 4.68 درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. تجلی و کرمان نیز شاهد بیشترین حجم معاملات بود. این در حایل بود که فزر، شرانل، شکام، کلر و رنیک جزو نمادهایی بودند که بیشترین کاهش ارزش بازار را تجربه کردند. 

  • 16
  • 17
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید