گزارش اقتصادنیوز از بازار سهام

روز خاص خروج پول از بورس تهران / واکنش بورس بازان به وین

کدخبر: ۴۸۲۳۷۲
اقتصادنیوز: خریداران بازار سهام شنبه 21 اسفند 1400 در روز نخست هفته جاری با چالش مواجه و شاخص های بورس با مسیر کاهشی آغاز شد.
روز خاص خروج پول از بورس تهران / واکنش بورس بازان به وین

به گزارش اقتصادنیوز ،معاملات بازار سهام در روز نخست هفته پایانی سال با چالش مواجه شد و شاخص کل بورس با ریزش 15.3 هزار واحدی (معادل 1.14 درصد) وربه رو شد و همین باعث شد شاخص کل بورس به نقطه 1.332 میلیون واحد برسد. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افت 3.5 هزار واحدی (1.05 درصدی) در نقطه 339.1 هزار واحد ایستاد.

فملی، شبندر، شستا، شپنا، و شتران جزو نمادهایی بودند که با بیشترین کاهش ارزش بازار بیشترین تاثیر را روی افت شاخص کل بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با افت 87.6 درصدی در نقطه 18.1 هزار واحد ایستاد. شاوان، صبا، فرابورس، آریا و خدیزل نیز جزء نمادهایی بودند که با بیشترین کاهش ارزش بازار، شاخص کل فرابورس را با بیشترین کاهش مواجه کردند.

فروشندگان در بورس و فرابورس فعال شدند

ارزش کل معاملات نیز 7.39 همت شد که سهم معاملات خرد 4.09 همت بود. بدین ترتیب حقیقی ها 694.1 میلیارد تومان  از بازار سهام و 134.6 میلیارد تومان از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند. حدود 17 درصد از ارزش معاملات خرد سهام، خروج پول حقیقی است. این نسبت در یک ماه اخیر تکرار نشده بود!

سرانه معامله حقیقی ها هم به نفع فروشندگان بود. بدین ترتیب سرانه خرید حقیقی ها 22.1 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها 30.2 میلیارد تومان به ثبت رسید.

ارزش صف های خرید از 704.6 میلیارد تومان به 247 میلیارد تومان رسید. صف های فروش هم از 255.2 میلیارد تومان به 270.9 میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف فروش (114 نماد) برتری نسبی  نسبت به تعداد نمادهای دارای صف خرید  (74 نماد) داشت.

بیشترین خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام برای نماد وبملت با 128.1 میلیارد تومان، شبندر با 99.7 میلیارد تومان، شپنا با 90.2 میلیارد تومان، شتران با 67 میلیارد تومان  و خودرو با 61.6 میلیارد تومان  بود. بیشترین ورودی پول حقیقی ها هم در نمادهای پارس با 38.8 میلیارد تومان، شیراز با 36.8 میلیارد تومان، شپدیس با 35 میلیارد تومان و آرام با 24.4 میلیارد تومان به ثبت رسید.

حقوقی ها نیز در معاملات امروز در نمادهای شستا، شپنا، خساپا، شبندر و غگل با بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای خودرو، شتران، پترول و وبملت نیز با بیشترین موقعیت خرید روبه رو شدند.

سهمی که بعد از مدت ها دوباره درفرابورس مطرح شد

بیشترین نسبت حجم به شناوری هم برای نماد بالاس با 10.1 درصد بود. در معاملات امروز مهندسی ساختمان تاسیسات راه آهن در بازار دوم فرابورس، سفارش های خرید بیشتر به چشم آمد و همین بازدهی 4.93 درصدی سهم را به دنبال داشت.

در بورس، خاهن و کدما با بیشترین بازدهی و کاما و فاسمین با بیشترین کاهش بازدهی روبه رو شد. خودرو، شستا، وبملت، خساپا، شتران و وتجارت جزو نمادهایی بودند که بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند. برترین گروه های صنعت برای فرآورده نفتی، خودرو، بانک ها، شیمیایی و فلزات اساسی بود.

در فرابورس گوهران با 4.99 درصد بیشترین بازدهی و فزرین با 4.95 درصد بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند. تجلی و کرمان نیز بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند.

  • 1
  • 2
تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید