684 میلیارد تومان نقدینگی در انتظار خرید سهام

خریداران بورس محتاط شدند /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۴۹۱۲۳۷
بورس تهران با ثبت رشد 15 هزار واحدی شاخص کل در معاملات روز گذشته، به استقبال معاملات امروز می رود. همچنان پیش بینی ها از روند معاملات بازار سهام مثبت است و انتظار می رود شاخص رشدی منطقی داشته باشد.
خریداران بورس محتاط شدند /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته با قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و 522 هزار واحد، به سقفی بالاتر از سقف روز 30 فروردین دست یافت و با عبور از سقف قبلی، عملا راه خود را برای یک رشد دیگر هموار کرده است.

نکته مهم در معاملات فعلی بازار سهام این است که انتظارات غیر واقعی از بورس دور شده و عملا نقدینگی بین گروه ها و صنایع مختلف می‌چرخد و کمتر پیش آمده که طی یک ماه اخیر، بازار به طور یکدست سبز شده باشد.

سیگنالی از جانب ارزش معاملات خرد

یکی از مسائلی که در پیش بینی روند آینده بورس اهمیت دارد، ارزش معاملات خرد است. هرچه ارزش معاملات خرد بیشتر شود، نشان دهنده خروج معامله گران از حالت انفعالی و بی تحرکی است.

روز گذشته هم ارزش معاملات خرد به 6219 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل از آن 19 درصد افزایش داشت. میانگین معاملات سه روز گذشته بورس 5033 میلیارد تومان بوده و افزایش این رقم مسئله ای امیدوارکننده برای معامله گران است.

نقدینگی جدید تزریق شد

تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی نیز در روز گذشته مثبت بود. دیروز تراز نقدینگی معامله گران حقیقی حدود 160 میلیارد تومان مثبت بود که نشان دهنده اقبال آن ها به بورس است.

قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز 1.2 برابر قدرت فروشندگان حقیقی بود که این موضوع نشان دهنده وضعیت خوب از نظر نسبت های خرید و فروش در کل بازار است.

تعداد اندک صف های فروش

از طرفی تعداد نمادهای دارای صف خرید در پایان بازار روز گذشته، حدودا 15 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود. 178 صف خرید در مقابل 12 صف فروش، نشان دهنده وضعیت خوب این روزهای بورس است. ضمن اینکه 684 میلیارد تومان نقدینگی در صف های خرید به انتظار خرید سهام نشسته بود و در مقابل، تنها 13 میلیارد تومان سهام در صف های فروش قرار داشت.

برتری تعداد نمادهای مثبت در مقابل نمادهای منفی نیز موضوع بااهمیت دیگری است که در بازار روز گذشته مشاهده شد و اثرات آن به بازار امروز نیز کشیده خواهد شد. دیروز 431 نماد با افزایش قیمت مواجه شدند و 195 نماد منفی بودند.

امیدوار به رشد

با در نظر گرفتن تمام آیتم هایی که در روند بازار تاثیر گذار هستند، نتیجه ای جز برتری طرف تقاضا نمی توان گرفت. با این حال برتری خریداران به اندازه ای نیست که بتوان با اطمینان از مثبت ماندن بورس سخن گفت.

همچنان خریداران با احتیاط در حال سرمایه گذاری در سهام مورد نظر خود هستند و البته به دلیل چرخش نقدینگی در صنایع مختلف، در برخی نمادها نیز طرف عرضه قدرت بیشتری دارد.

با این حساب می توان انتظار داشت امروز هم بازار مثبت بماند و شاخصی متعادل و رو به بالا را شاهد باشیم.

البته با توجه به اینکه امروز چهارشنبه است و در هفته های گذشته در روزهای چهارشنبه عرضه ها بیشتر از سایر روزها بوده، بعید نیست مجددا فروشندگان بازار را در اختیار بگیرند. با این حال همچنان نشانه هایی مبنی بر اینکه قدرت فروشندگان به طور چشمگیری بیشتر از خریداران باشد، در بازار مشاهده نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید