بررسی بورس تهران در هفته ای که گذشت

زورآزمایی خریداران و فروشندگان در بورس

کدخبر: ۴۹۱۵۳۱
شاخص کل بورس با رشد 61 صدم درصدی و شاخص هم وزن با رشد 2.56 درصدی هفته جاری را به پایان رساندند. این هفته رشد شاخص ها محدودتر از هفته گذشته بود.
زورآزمایی خریداران و فروشندگان در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، هفته جاری هم هفته مثبتی برای بازار سهام بود و شاخص کل و شاخص هم وزن، دو شاخصی که بیش از سایر شاخص ها مورد توجه فعالان بازار قرار دارند، هر دو رشد کردند. 

البته رشد شاخص کل در هفته جاری محدود بود و با افزایش 9213 واحدی، تنها 61 صدم درصد رشد کرد و بازدهی آن به یک درصد هم نرسید. در پایان معاملات هفته جاری، شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و 521 هزار واحد قرار گرفت.

اما شاخص هم وزن وضعیت بهتری داشت و با رشد 10258 واحدی، بازدهی 2.56 درصدی را ثبت کرد. شاخص هم وزن با رشد این هفته به عدد 411 هزار واحد رسید.

شاخص کل فرابورس هم این هفته مثبت بود و رشد 74 صدم درصدی را ثبت کرد. این شاخص در هفته جاری 152 واحد رشد کرد و در کانال 20 هزار واحدی باقی ماند.

ارزش معاملات تغییر خاصی نکرد

ارزش معاملات خرد در این هفته گرچه در اولین روز معاملاتی کمتر از آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بود، اما پس از آن افزایش یافت. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد 5162 میلیارد تومان بود و در روزیکشنبه این رقم به 4763 میلیارد تومان رسید.

در روز دوشنبه ارزش معاملات به 5172 میلیارد تومان رسید و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم به ترتیب عدد 6219 و 5963 میلیارد تومان ثبت شد.

همچنان ارزش معاملات در محدوده ای است که از این بابت تهدیدی متوجه بازار سهام نیست و رقم معاملات تغییرات چشمگیری نسبت به هفته گذشته نداشته است.

بورس

خروج پول حقیقی ها

این هفته وضعیت ورود و خروج پول حقیقی ها به سمت منفی میل پیدا کرد. از 4 روز معاملاتی این هفته، دو روز خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و دو بار هم ورود پول انجام شد. 

در روز اول معاملات حقیقی ها 255 میلیارد تومان پول از بورس خارج کردند اما تراز پول حقیقی ها در روز دوم مثبت 56 میلیارد تومان و در روز سوم مثبت 160 میلیارد تومان بود. در نهایت هم در روز چهارشنبه 238 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

تغییرات مالکیت در اوراق بدهی و صندوق ها

تغییرات مالکیت حقیقی ها در اوراق بدهی و صندوق ها، وضعیت متفاوتی نسبت به مالکیت آن ها در سهام داشت. حقیقی ها در سه روز ابتدایی معاملات این هفته از صندوق ها و اوراق بدهی پول خارج کردند اما در آخرین روز معاملاتی برعکس عمل کردند.

در روز اول 111 میلیارد تومان، در روز دوم 61 میلیارد تومان و در روز سوم 107 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق ها و اوراق بدهی خارج شد اما در روز چهارشنبه 72 میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی ها به صندوق ها و اوراق بدهی تزریق شد.

همچنان زور خریداران بیشتر است

این هفته هم شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان برتری خریداران در مقابل فروشندگان را نشان می دهد. نکته مهم اینکه از آغاز هفته تا روز چهارشنبه، هر روز این شاخص افزایش یافت و از 1.09 برابر، به 1.34 برابر رسید. در روز یکشنبه قدرت خریداران حقیقی 1.09 برابر فروشندگان بود و در روز دوم این عدد به 1.2 برابر رسید. در روز سوم معاملات این عدد به 1.22 برابر رسید و در روز پایانی هم 1.34 برابر شد.

بیشترین قدرت فروشندگان در روز سه شنبه بود که به ازای هر کد حقیقی فعال در آن روز، 18.1 میلیون تومان فروش ثبت شد و بیشترین قدرت خریداران نیز در همان روز ثبت شد که عدد 22 میلیون تومان به ازای هر کد حقیقی بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید