رونق نمادهای بورسی که از حذف ارز ترجیحی سود می برند

بورس در انتظار تزریق نقدینگی جدید/پیش بینی بازار سهام امروز

کدخبر: ۴۹۳۱۵۵
معاملات هفته جدید بورس در حالی آغاز می شود که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، شاخص کل بیش از 6 هزار واحد رشد کرد.
بورس در انتظار تزریق نقدینگی جدید/پیش بینی بازار سهام امروز

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در شرایطی که هنوز شاخص هم وزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل دارد به استقبال معاملات این هفته می رود. با توجه به رشد قیمت نفت تا بیش از 110 دلار، احتمالا در معاملات امروز نمادهای پالایشی که تعدادی از آن ها از نمادهای بزرگ و شاخص ساز محسوب می شوند نیز وضعیت خوبی خواهند داشت و با این حساب احتمال اینکه شاخص کل هم وضعیت بهتری پیدا کند وجود دارد.

از ابتدای سال 1401 وضعیت بورس بهتر شده و با رشدی که شاخص کل داشته، به ارتفاع یک میلیون و 529 هزار واحد رسیده است. البته شاخص کل مدتی است که حرکت بزرگی نداشته و اکثر رشد و افت های اخیر این شاخص، حرکت های کوچکی بوده است.

مقاومت مهم شاخص کل کجاست؟

چرخش پول در صنایع مختلف باعث شده در هر چند روز صنایع مختلف رشد و افت داشته باشند و تعادلی که از این نظر ایجاد شده، منجر به عدم حرکت پرشتاب شاخص کل شده است.

نزدیک بودن شاخص کل به محدوده مقاومتی یک میلیون و 580 هزار واحد که در شهریور ماه سال گذشته نیز به عنوان سدی محکم جلوی رشد بورس را گرفت، معامله گران را وارد فاز احتیاط کرده است.

شناسایی سود در نمادهای پربازده

از طرفی طی یکی دو ماه گذشته بسیاری از نمادها رشدهای خوبی داشته اند و افرادی که این نمادها را در کف خریده اند، در فاز شناسایی سود هستند که همین موضوع باعث ایجاد فروش هایی در کل بازار شده است.

با این وجود هنوز شاخص قدرت خریداران حقیقی بیانگر قدرت بیشتر خریداران نسبت به فروشندگان است که این موضوع تا حدود زیادی نگرانی های سهامداران را مرتفع می کند.

ارزش معاملات خرد هم هنوز بالای 5000 میلیارد تومان است که این موضوع از نکات مثبت این روزهای بازار محسوب می شود، اما عدم تزریق پول بزرگ به بازار در هفته گذشته، برای معامله گران تردیدهایی ایجاد می کند.

رونق صنایعی که از حذف ارز ترجیحی سود می برند

چرخش معامله گران به سمت نمادهایی که با حذف ارز ترجیحی افزایش سود خواهند داشت در روزهای گذشته کاملا مشهود بوده. ضمن اینکه تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی به مرور اثرات خود را در صورت های مالی شرکت ها نمایان خواهد کرد و تحلیلگران با توصیه بر خرید سهام چنین شرکت هایی، امیدوار به رشد آن ها هستند.

چنین رویکردی منجر به مورد توجه قرار گرفتن چند صنعت و کم رونق شدن معاملات نمادهای سایر صنایع می شود و در چنین وضعیتی نه می توان انتظار رشد شدید شاخص ها را داشت نه انتظار افت قابل توجه.

این معادله تا زمانی برقرار است که حقیقی ها تصمیم به خروج یا ورود پول گسترده بگیرند که در این صورت می توان انتظار داشت شاخص ها با نوسانات بزرگ تری چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی مواجه شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید