کاهش ارزش معاملات تا 4 هزار میلیارد تومان

زنگ خطر در بورس /پیش بینی بازار سهام امروز 11 خرداد

کدخبر: ۴۹۸۸۴۲
اقتصادنیوز: بورس تهران دیروز مثبت بود و شاخص های آن رشد کردند. اما جدا از اینکه رشد شاخص کل چندان قابل توجه نبود، نادیده گرفتن این موضوع که ارزش معاملات روز به روز در حال کاهش است، اشتباهی بزرگ برای تحلیل وضعیت است.
 زنگ خطر در بورس /پیش بینی بازار سهام امروز 11 خرداد

به گزارش اقتصادنیوز ، ارزش معاملات بورس خرد در بازار دیروز 4159 میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه کاهشی حدودا 500 میلیارد تومانی داشت. حالا و در شرایطی که فعالان بورس به دلیل رشد دلار در انتظار رشد بورس نشسته اند، کاهش ارزش معاملات زنگ خطری برای آن ها محسوب می شود. 

کاهش ارزش معاملات تا 4 هزار میلیارد تومان

ارزش معاملات خرد همیشه توسط معامله گران و تحلیل گران رصد می شود و هرچه ارزش معاملات افزایش یابد، امید به رشد هم بیشتر می شود. معمولا ارزش معاملات در نقاط حساس که ناحیه های مقاومتی و حمایتی را شامل می شود، باید افزایش یابد اما شاخص کل بورس حالا که باید مقاومت 1.6 میلیون واحد را بشکند و فاصله کمتر از 60 هزار واحدی با آن دارد، با افت ارزش معاملات مواجه شده است.

ارزش معاملات تا چند هفته قبل به بیش از 7 هزار میلیارد تومان رسیده بود و حالا که در نزدیکی 4 هزار میلیارد تومان است، نمی توان انتظار رشد را از بورس داشت مگر اینکه ارزش معاملات هم رشد کند.

با این حال شاید به دلیل رشد قیمت دلار در مدت اخیر که روی سود شرکت ها اثر مثبت می گذارد، نمی توان انتظار افتی شدید را در شاخص کل داشت اما با این شرایط نباید انتظار رشدی بزرگ را هم داشت.

تعداد نمادهای مثبت افزایش یافت

با وجود سیگنال منفی که از جانب ارزش معاملات صادر شده، چند نکته مثبت در بازار دیروز وجود داشت که می تواند در مثبت بودن بورس امروز اثر بگذارد. نکته اول، کاهش مجدد خروج پول حقیقی از بورس بود که از عدد 296 میلیارد تومان در روز دوشنبه، به 6 میلیارد تومان در روز سه شنبه رسید.

از طرفی دیروز تعداد نمادهای مثبت بازار بیشتر از تعداد نمادهای منفی بود که این هم موضوعی بااهمیت برای شروع مثبت بازار امروز محسوب می شود.

در چنین شرایطی پیش بینی می شود بازار امروز با رشد قیمت اکثر نمادها آغاز به کار کند و شاخص ها به خصوص در دقایق ابتدایی معاملات رشد داشته باشند. اما نگاه بازار برای ادامه معاملات، به قدرت خریداران حقیقی و بالا رفتن ارزش معاملات است که چنانچه قدرت خریداران حقیقی از فروشندگان بیشتر نشود، در نیمه دوم بازار عرضه های بیشتری را شاهد خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید