رقابت سمت عرضه با سمت تقاضا

نیمه تعیین کننده روند معاملات/ پیش بینی بازار سهام امروز 6 شهریور

کدخبر: ۵۹۴۵۶۱
اقتصادنیوز: بورس تهران روز یکشنبه شاهد عبور شاخص کل از سطح مقاومتی 2 میلیون واحدی بود. بازار سهام روز دوشنبه را درحالی آغاز می‌کند که نیمه اول معاملات، می‌تواند بیانگر شرایط روز‌های آتی بازار نیز باشد.
نیمه تعیین کننده روند معاملات/ پیش بینی بازار سهام امروز 6 شهریور

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز بیشتر شاخص کل به نسبت افزایش تراز شاخص کل هم‌وزن بود. بازدهی بهتر شاخص کل به نسبت شاخص هم‌وزن در روز یکشنبه در حالی به ثبت رسیده است که در روز‌های گذشته شاخص هم‌وزن بورس تهران عملکرد بهتری داشت. بورس تهران در روز‌های اخیر با هجوم سیگنال‌های مثبتی مواجه بود که از رکود معاملاتی هفته قبل کاسته است.

دیروز شاخص‌های فرابورسی تماماً سبز پوش بودند. شکاف بین بازدهی شاخص کل و شاخص هم‌وزن که در بورس تهران معکوس شده است؛ در فرابورس ایران همچنان  عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن را به تصویر می‌کشد. بیشترین بازدهی شاخص‌های آماری فرابورس ایران در معاملات روز یکشنبه به شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد 2.7 درصدی اختصاص یافت. شاخص کل فرابورس در این روز افزایش تراز 2.17 درصدی داشته است.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 196.5 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فرآورده‌های نفتی با 57 میلیارد تومان و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 52.3 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 19.6 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با 15.4 میلیارد تومان و صنعت خدمات فنی مهندسی با 14.6 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

شستا دیروز بیش از 180 میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشت که در نهایت موجب ورود پول حقیقی سنگین به صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی شد. طی معاملات روز یکشنبه تمام شاخص‌های صنایع رشد تراز داشتند. بیشترین افزایش تراز شاخص به صنایع استخراج سایر معادن، استخراج نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تعلق داشت. صنایع خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی از دیگر صنایع سنگین پیشران بازار روز گذشته به شمار می‌روند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

ارزش معاملات خرد بازار سهام، طی معاملات روز گذشته دو سطح دیگر افزایش داشت. بازار سهام در هفته قبل ارزش معاملات خرد را در محدوده 3 تا 4 همت تجربه کرد و سطح 3 همتی ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه با وجود رشد شاخص‌های آماری حفظ شد. در معاملات روز شنبه، ارزش معاملات خرد به 5 هزار و 775 میلیارد تومان رسید. دیروز نیز ارزش معاملات خرد دو سطح دیگر افزایش داشت و به تراز 7 هزار و 573 میلیارد تومانی رسید. در این سطح از ارزش معاملات خرد و با در نظر گرفتن کاهش ارزش صفوف خرید و فروش سهام، می توان گفت که معاملات سهامی اندکی از رکود شدید هفته‌های اخیر فاصله گرفته است.

خروج جریان پول حقیقی از سهام در معاملات روز شنبه پس از چهارده روز پی در پی شکسته شد. از سوی دیگر در معاملات دو روز گذشته شاهد خروج روزانه بیش از 600 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بودیم که آخرین بار در روز شنبه، چهاردهم مرداد ماه به این سطح رسیده بود. افزایش مالکیت سهامی حقیقی‌ها در روز شنبه و یکشنبه نشان از انتظارات صعودی آن‌ها نسبت به شاخص‌های آماری اصلی بازار سهام دارد.

ارزش صفوف خرید سهام که در معاملات روز شنبه تا سطح 483 میلیارد تومانی رشد کرده بود؛ در معاملات دیروز با 48 درصد افت به سطح 253 میلیارد تومانی بازگشت. از سوی دیگر ارزش صفوف فروش سهام نیز که در معاملات روز شنبه با کاهش به 384 میلیارد تومان رسیده بود؛ در معاملات دیروز نیز کاهش داشت. افت صفوف خرید و فروش سهامی را می‌توان ناشی از افزایش تبادل اوراق سهام دانست که باعث عدم تشکیل صفوف بلند خرید و فروش می‌شود.

دیروز با وجود سهم 75 درصدی نماد‌های مثبت از بازار سهام، نماد‌هایی که در انتهای معاملات قیمتی کمتر از قیمت پایانی روز داشتند؛ افزایش یافتند و به 403 نماد رسیدند. این درحالی بود که دیروز تعداد نماد‌هایی که در انتهای معاملات قیمت بیشتری به نسبت قیمت پایانی داشتند به 305 نماد رسیدند.

روز گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 27.2 میلیون تومان روز شنبه، تا 28.3 میلیون تومان افزایش یافت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز که طی معاملات شنبه 26.2 میلیون تومان به ثبت رسیده بود؛ در معاملات دیروز افزایش اندکی داشت و به 26.6 میلیون تومان رسید. شکاف میان سرانه خرید و فروش که روز شنبه 1 میلیون تومان بود؛ دیروز تا 1.7 میلیون تومان افزایش داشت.

پیش بینی بورس دوشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بازار سهام سومین روز معاملاتی این هفته را با کشش نزولی معاملات و هجوم سیگنال‌های مثبت آغاز می‌کند. داده‌های آماری همچون تغییر روند معاملات در نیمه دوم معاملات دیروز، افت صفوف خرید سهام، کاهش ورود پول حقیقی به سهام نسبت به شنبه و کاهش خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به شنبه؛ نشان می‌دهد که ممکن است معاملات امروز با رشد عرضه سهام مواجه باشد. از سوی دیگر نیز اخبار مثبتی مانند بسته حمایتی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه، رشد نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش صادرات نفت با توفق جدید و اصلاح جزئی نرخ گاز صنایع که در انتظار تصویب است را می‌توان سیگنال‌های حمایتی بازار سهام دانست.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بورس تهران معاملات امروز را با دو نیمه متفاوت سپری کند. نیمه‌ای از معاملات که با افزایش عرضه سهام همراه باشد با شوک معاملاتی باعث عدم افزایش ارزش معاملت می‌شود و سرعت‌گیر شاخص کل است. در نیمه‌ای که شاهد رشد تقاضا باشیم امکان افزایش تراز شاخص کل تا سطح 2 میلیون و 500 هزار واحدی وجود دارد. معاملات امروز تا حدودی تکلیف روند بازار سهام را مشخص می‌کند. معاملات هیجانی با انتشار خبر غیر رسمی تغییر نرخ گاز صنایع می‌تواند بازار سهام را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. احتمالا در معاملات امروز از شدت رشد ارزش معاملات خرد کاسته شود اما همچنان ورود پول حقیقی به سهام و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت تداوم داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید