نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در کلاب هاوس مطرح کرد

عملکرد دولت و صدا‎‌وسیما قیمت مرغ را پراند

کدخبر: ۴۰۴۸۳۳
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران معتقد است که اگر دولت نسبت به تعیین قیمت دستوری برای مرغ اقدام نمی‌کرد، میانگین قیمت این محصول حتی در نقطه‌ای کمتر از قیمت مصوب 24 هزار و 900 تومان قرار می‌گرفت.
عملکرد دولت و صدا‎‌وسیما قیمت مرغ را پراند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه ایران از نظر کیفیت و کمیت تولید مرغ و تخم مرغ، جزو 10 کشور نخست جهان قرار دارد، بروز مشکلات کنونی در زمینه تامین و توزیع مرغ را ناشی از استراتژی نادرست دولت در تامین کالاهای اساسی دانست.

 معصومی طی نشست جمعی از فعالان اقتصادی در اپلیکیشن کلاب‌هاوس، گفت: مرغداران در ایران، تجربه حداقل 40 ساله در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ را دارا هستند و دوران سخت جنگ، تحریم‌های پیشین، مازاد تولید و صادرات را سپری کرده‌اند. او با بیان اینکه «مرغداری کار پیچیده ای نیست» ادامه داد: در این صنعت مافیا وجود ندارد و به واسطه تجربیات کسب شده، اکنون هم فعالان این صنعت و هم کارشناسان دولتی از اطلاعات و تخصص کافی در این زمینه برخوردارند؛ بنابراین، شرایط پیش آمده به راحتی قابل مدیریت بود. 

معصومی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت مرغ و تخم مرغ، بیشتر تابعی از عرضه و تقاضا بوده و تا حدودی نیز از قیمت تمام شده، تاثیر می‌پذیرد، ادامه داد: از زمانی که نظام کوپنی کنار گذاشته شد و تولید و فروش در اختیار مرغدار قرار گرفت، چنین مشکلاتی پدید نیامده است. حتی زمانی که به دلیل شیوع آنفلوآنزای پرندگان 30 الی 40 درصد گله های تخم گذار تلف شد. در واقع، به راحتی این مسایل مدیریت شد، جز اینکه در مقطعی، قیمت تخم مرغ حدود 20 الی 30 درصد افزایش یافت و قیمت به سرعت در نقطه تعادلی خود قرار گرفت. در شرایطی که قیمت بیش از حد افزایش پیدا کند، به طور طبیعی تولید نیز افزایش یافته و قیمت متعادل می‌شود.

او گفت که در طول 40 سال گذشته، تمام تولیدکنندگان از روند سود معقولی برخوردار بوده و به همین جهت است که این صنف پایدار مانده و چنان توسعه یافته که اکنون حدود 20 هزار واحد مرغداری در کشور فعال است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه به اتفاقاتی که طی یک سال گذشته در بازار تامین کالاهای اساسی رخ داده، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در مورد تولید و تامین مرغ و تخم‌مرغ تمام ارگان‌های کشور مداخله کرده و راهکار ارائه می‌دهند، در حالی که نیازی به این میزان مداخله نیست.

معصومی در ادامه با انتقاد از قیمت گذاری دستوری در این صنعت و تبعات آن گفت: دولت، قیمتی را  بدون در نظر گرفتن مقتضیات صنف و صنعت اجبارا روی یک محصول می‌گذارد و این بهانه را به دست تعزیرات، صدا و سیما و مرغدار می‌دهد که همه علیه دولت معترض باشند. مساله این است که وقتی دولت اعلام می‌کند، قیمت تخم مرغ 14 هزار تومان‌، نه یک ریال کمتر و نه یک ریال بیشتر است، تفاوت‌ها در اندازه و کیفیت محصول و نیز وجود هزاران واسطه و توزیع کننده را نادیده انگاشته است. در این صورت، رعایت این رقم 14 هزار تومان در معاملات، عملیاتی نشده و کسانی که تخم مرغ را بیش از این قیمت می‌فروشند، مجرم شناخته شده و مستحق این هستند که به تعزیرات معرفی شوند. بنابراین اعلام قیمت از طرف دولت یک استراتژی اشتباه است.

او در بخش دیگری از سخنانش یکی از عوامل تنش‌زا در بازار مرغ را در عملکرد صدا‌ و سیما دانست و گفت: صدا و سیما نیز با گزارشاتی که از وضعیت بازار مرغ منتشر می‌کند، در بازار تنش ایجاد می‌کند؛ درکشوری با این حجم عظیم از تولید مرغ و تخم مرغ، شبکه‌های تلویزیونی مدام صف مردم برای خرید مرغ را به نمایش می‌گذارد و این رویه،کمک می‌کند که این صف بزرگ‌تر شود. به بیان دیگر، این گزارشات به مردم می‌گوید که مرغ دو قیمت دارد و اگر این محصول را با قیمت پایین‌تر می‌خواهید، در صف بایستید، اگر نه از بازار آزاد خریداری کنید. اگر چنین گزارشاتی منتشر نمی‌شد، مرغ با قیمت مصوب دولتی نیز در بسیاری از موارد مشتری نداشت.

معصومی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر دولت نسبت به  قیمت‌های مصوب پافشاری نمی‌کرد، قیمت به صورت خودکار تنظیم می‌شد، ادامه داد: در صورت عدم تعیین قیمت دستوری توسط دولت، معدل قیمت‌ها حتی در نقطه‌ای پایین تر از قیمت مصوب 24 هزار تومان قرار می‌گرفت. در واقع با افزایش قیمت‌ها، مرغدار تولید را افزایش داده و قیمت متعادل می‌شد. به طور کلی، استراتژی دولت در مورد کالاهای اساسی طی یک سال و نیم گذشته اشتباه بوده است و چنانچه افراد با تجربه‌ای در مسند امور قرار داشتند، کشور به راحتی از کنار این مسایل عبور می‌کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید