محمد لاهوتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران

چالش های صادرات به افغانستان با حضور طالبان

کدخبر: ۴۳۱۹۷۰
امنیت اولین فاکتورصادرات و تجارت فرامرزی امنیت است که امکان صدور کالا را فراهم می کند. لذا در هر جایی که اتفاقی بیوفتد و امنیت رفت و آمد مورد خدشه وارد شود و امنیت سرمایه به خطر بی افتد، قطعا تاثیرش را در تجارت خارجی، چه در صادرات و چه در واردات می گذارد.
چالش های صادرات به افغانستان با حضور طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق تهران؛ این در شرایطی است که هرروز اخباری منتشر می شود که طالبان بخش هایی از کشور افغانستان در اختیار خود گرفته است. طبق اخرین اخباری که امروز اعلام شد، چهارمین مرکز ولایت افغانستان در حملات طالبان سقوط کرد. آنطور که از گزارش ها برمی آید، طالبان در 48 ساعت گذشته مرکز ولایت جوزجان و نیمروز را نیز تصرف کرده است. اما آنچه برای ما درباره تجارت خارجی مهم است، وضعیتی ناامنی و نگرانی های است که در مرز رخ می دهد.

موضوع صادرات و تجارت فرامرزی اولین فاکتورش امنیت است که امکان صدور کالا را فراهم می کند. لذا در هر جایی که اتفاقی بیوفتد و امنیت رفت و آمد مورد خدشه وارد شود و امنیت سرمایه به خطر بیوفتد، قطعا تاثیرش را در تجارت خارجی، چه در صادرات و چه در واردات می گذارد. به این معنی که ما به عنوان صادرکننده با اتفاقاتی که در مرزهای  افغانستان به وجود آمده نگران حمل کالا و ارسال کالا به این کشور هستیم و البته بالعکس. اگر قرار باشد کالایی از کشوری وارد شود و مسیر، مسیر همواری نباشد، در واردات هم ممکن است مشکلاتی بیوفتد و تولید را با مسایلی مواجه کند.

بنابراین، ناامنی هایی که به دلیل درگیری ها در مرزهای کشورها اتفاق می افتد، تاثیر مستقیم بر تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات دارد و به‌الطبع در افغانستان هم با توجه به این که سومین شریک تجاری ایران در بخش صادرات است، می تواند صادرات را با مشکل مواجه کند.

آنطور که از گزارش های اتاق تهران برمی آید، ارزش صادرات ایران به افغانستان طی دو سال 1398 و 1399 افت داشته است. صادرات ایران به افغانستان، در فصل نخست 1400 نسبت به فصل مشابه سال 1399 با افزایش ارزش 15 درصد و کاهش میزان 4.9 درصدی همراه بوده است. ایران مهمترین مبدا واردات کالایی در افغانستان است با این وجود، از سهم ایران از کل واردات افغانستان در سال 2020 کاسته شده و به 17 درصد رسیده است. صادرات ایران به افغانستان طی سال 2020 در مقایسه با سال 2019 حدود 11 درصد کاهش داشته در حالی که واردات از کشورهای هند، روسیه و امارات افزایش داشته است. ایران ششمین مقصد صادراتی افغانستان در سال 2020 است و واردات ایران از این کشور در سال 2020 با 47 درصد افت همراه بوده است.

با توجه به این موارد، امیدوار هستیم که هرچه سریع تر مشکلات مرتفع شود و مسیر مجددا به شرایط قبلی برگردد و بتوانیم صادرات را کماکان ادامه دهیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید