مدیر عامل «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» از دغدغه ممنوعیت واردات گفت

نگران قطع همکاری با شرکای خارجی هستیم

کدخبر: ۴۵۸۰۱۲
شرکت‌های سازنده لوازم‌خانگی در اثر تغییر و تحول شرایط و عوامل اثرگذار که روز به روز شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت، در مرحله حساس و پیچیده‌ای قرار گرفته‌اند.
نگران قطع همکاری با شرکای خارجی هستیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گروه شرکتهای دنیای‌اقتصاد؛  در این شرایط صنعت لوازم خانگی کشور در برابر یک فرصت و چالش تاریخی و بی‌سابقه قرار گرفته است. از یک طرف جلب رضایت مصرف‌کننده داخلی و از سوی دیگر جهانی شدن و حضور در بازارهای بین‌المللی که تحقق این دو مهم مستلزم تولید لوازم خانگی با کیفیت و قیمت قابل رقابت در مقیاس جهانی و افزایش میزان تولید است. اتفاقی که بسیار کند در حال حرکت است و متاسفانه صنعت لوازم خانگی ایران مشابه اغلب صنایع داخلی در نفوذ به بازارهای بکر و مستعد کشورهای تازه استقلال‌یافته و حوزه خلیج فارس موفقیتی قابل قبول نداشته و کند بودن این حرکت نگرانی از دست دادن سهم بازار در بازارهای صادراتی را برای این صنعت در پیش رو دارد.

عباس ابهری، مدیرعامل شرکت «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در سال ۱۳۴۴ کلنگ احداث مجموعه ما زده شد و هم‌اکنون حدود ۵۵ سال از قدمت آن می‌گذرد. در ابتدا شریک تجاری ما یک شرکت ژاپنی بود که دارای ۳۰ درصد سهام شرکت بودند و محصولات این شرکت تحت نام تجاری ناسیونال و بعدها پاناسونیک به بازار عرضه می‌شد.

در این مدت تولید محصولاتی که خارج از سبد محصولات شریک خارجی بود، با نام برند ایشان ممکن نبود؛ بنابراین خلق برند تولیپس به جهت تکمیل سبد کالا از سال ۱۳۸۴ در شرکت ناسیونال ایران انجام شد و محصولات متنوعی با این نام و با همان کیفیت و استاندارد تولید می‌شد.

این شریک تجاری تا چهار سال پیش به‌صورت مستقیم با ما همکاری می‌کرد، اما در سال ۹۷ این همکاری به‌دلیل شرایط تحریم ظالمانه جهانی، خاتمه یافت و نهایتا کل سهام شرکت «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» توسط سهامدار ایرانی اداره می‌شود. با وجود این، این ارتباط هم اکنون در بخش پشتیبانی‌های فنی و توسعه بازار در حال انجام بوده و ادامه دارد و در خیلی موارد بسیار سودمند و  راهگشاست و به بالا بردن کیفیت محصولات و انتخاب صحیح تامین‌کنندگان جهت برخی قطعات در سطح بین‌الملل به ما کمک می‌کند.

وی می‌افزاید: در حوزه لوازم خانگی کوچک، شرکت ما هم اکنون یکی از دو شرکت اصلی از نظر تنوع، مدل‌ها و تیراژ تولید است و حتی مسیر را در بازار تعیین می‌کند که این موضوع نشان از اصالت و قدمت تولید و حضور در بازار تولید لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی کوچک است.

ابهری ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط کیفی که برای تولید در نظر می‌گیریم، محصولات ناسیونال طول عمر بالایی دارد؛ ضمن اینکه خدمات گسترده پس از فروش داریم به گونه‌ای که بیش از ۲۶۰ نمایندگی فعال پاسخگوی نیازهای مشتری نهایی و مصرف‌کنندگان هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران در مورد جلوگیری از واردات قطعات کره‌ای می‌گوید: واقعیت این است که شرکت‌های کره‌ای  پس از توافق برجام در شرایطی که کشور ما به ناحق و یکسویه مجدد با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو شد، با بد‌عهدی بازار را خالی کردند و نشان دادند کشور ما را صرفا به عنوان یک بازار مصرف می‌بینند. بنابراین از این نظر به اقتصاد کشور آسیب جدی وارد کرده‌اند. اما  از طرفی بحث ایجاد محدودیت برای جلوگیری از ورود لوازم کره‌ای،  در دراز‌مدت و میان‌مدت باعث ایجاد رانت‌هایی خواهد شد و  صدمات ناشی از این موضوع به بدتر شدن اوضاع دامن خواهد زد.

بنابراین اگر محدودیت منجر به انحصار شود، ما هم به عنوان تولیدکننده مخالفیم. واردات در بخش‌هایی که تولید نتوانسته بازیگردان خوبی باشد، باید وجود داشته باشد تا نیاز مصرف‌کننده مرتفع شود. بنابراین در مقطعی ممکن است ممنوعیت‌هایی ایجاد شود اما نباید به منزله قطع همکاری کامل باشد.

اگر قرار باشد طرف خارجی از بازار بالقوه و بکر ایران صرفا استفاده فروش کالا بدون انتقال سرمایه یا دانش فنی داشته باشد، به درد اقتصاد کلان و کنترل بازار نمی‌خورد.

نکته مهم دیگر اینکه تولیدکننده داخلی با بالا بردن قیمت‌ها هم نمی‌تواند بازار پایداری برای خود ایجاد کند و صرف بالا بردن قیمت‌ها فقط منجر به رکود بیشتر صنعت و احتمال افزایش قاچاق و ... خواهد شد. بنابراین نه با افزایش قیمت موافقیم و نه با ممنوعیت بلند‌مدت واردات؛ چون منجر به انحصار و شاید توقف رشد در صنعت ‌شود. تا کی باید با دیدن دستاوردهای نمایشگاه‌های بین‌المللی دنبال تقلید از تولیدات باشیم.

صنعت با دیدن رشد نمی‌کند بلکه ارتباط، تعامل، همکاری مشترک و انتقال دانش فنی باعث رشد و توسعه می‌شود.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: مواد اولیه‌ای که در صنعت لوازم خانگی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل مواد پلیمری است که پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند، اما با توجه به افزایش تولیدات لوازم خانگی روش توزیع آن پاسخگوی نیاز صنعت نیست. از طرفی بیشتر این مواد به‌دلیل داشتن مزیت  صادراتی، صادر می‌شود. حتی خرید این مواد در بورس و بیرون از آن متفاوت است.

این مساله در بحث ورق هم وجود دارد. البته در یک سال اخیر با مدیریت وزارت صمت و ورود و نظارت بیشتر به موضوع، وضعیت بهتر شده است.  مدیر عامل شرکت «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» در مورد صادرات هم خاطرنشان می‌کند: ظرفیت مصرف داخل بالاخره تا حدی گنجایش داشته و در نهایت اشباع می‌شود و چاره‌ای جز روی آوردن به صادرات نیست.

خوشبختانه در نمایشگاه سال گذشته و امسال بازخوردهای خوبی در این زمینه داشتیم و اگر چه محدودیت مراودات بین‌المللی به واسطه تحریم، مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما امیدوار به بهبود اوضاع هستیم. در بعد کیفیت نیز مجموعه ما درچندسال اخیر از طرف سازمان ملی استاندارد به عنوان واحد نمونه انتخاب می‌شود و امسال نیز این توفیق را داشتیم که اداره استاندارد مجوز تولید محصول تحت عنوان «صنایع الکتریکی ناسیونال ایران» با نشان استاندارد را ارائه کرد بنابراین هر کالایی از کارخانه خارج شود، دارای نشان استاندارد است و این اتفاق جز با ترجیح کیفیت بر کمیت در طول سال‌های متمادی به دست نیامده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید