آپشن جدید ایران خودرو بر روی رانا پلاس؛

رانا پلاس بخریم یا LX ؟ + مشخصات فنی و ظاهری

کدخبر: ۳۶۶۸۶۰
ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است.
رانا پلاس بخریم یا LX ؟ + مشخصات فنی و ظاهری

به گزارش اقتصادنیوز؛ توقف تولید برخی از خودروهای قدیمی مسیر را برای تولید خودروهای جدید باز کرد و خودروسازان با توجه به تحریم ها و خروج شرکای خارجی خودرو محصولات ارتقا یافته خود با پسوندهای پلاس و S را در دستور کار قرار دادند.

خودرو رانا پلاس نیز یکی از این محصولات است که از سوی ایران خودرو معرفی و به تازگی قرعه کشی اولین سری از این خودرو برگزار شد. مدل معمولی رانا در حال حاضر در بازار قیمتی در حدود 253 میلیون تومان خرید و فروش می شود. نکته جالب اینجاست که مدل پلاس این خودرو به صورت مصوب در اولین مرحله قرعه کشی با  قیمت مصوب ۱۴۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان چکش خورد.

 البته باید منتظر بود که این خودرو بعد از ورود به بازار که حدود سه ماه آینده خواهد بود با چه قیمتی در بازار عرضه خواهد شد.اما این دو مدل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ رانا اولین بار در سال 1388 معرفی شد و در سال 1391 فروش آن در دو تیپ LX و EL آغاز شد؛‌ البته تولید مدل EL‌ این خودرو از سال گذشته متوقف شد و در حال حاضر تنها مدل LX این خودرو تولید می شود. 

کدام رانا؟

تغییرات در تریم داخلی خودرو و افزودن آپشن به مدل پایه همواره این سوال را در میان متقاضاین خودرو به وجود می آورد که کدام خودرو را انتخاب کنند. با ارزیابی این دو خودرو می توان گفت عمده تغییرات خودروهای ارتقا یافته که تاکنون معرفی شده اند در ایجاد تغییراتی در تریم داخلی خودرو و همچنین افزودن آپشن هایی به مدل پایه بوده است.  در مورد رانا پلاس نیز همین تغییرات در مقایسه با مدل پایه به چشم می آید.  

اگر همه تغییرات کوچک و بزرگی که برای رانا پلاس رخ داده را حساب کنیم، به این نتیجه میرسیم که این محصول جدید، حداقل در 26 مورد، نسبت به رانا LX تغییر کرده است؛‌البته باید این نکته را در نظر گرفت که غالب تغییرات در ظاهر خودرو صورت گرفته و تغییرات فنی این خودرو بسیار محدود است.

از جمله تغییرات فنی این خودرو می توان به «فرمان برقی»، «چراغ مه شکن جدید»، « چراغ دی لایت»، «دسته سیم»، «مقاومت فن رادیاتور»، «گیربکس AMT یا نیمه اتومات» و «گیربکس 6 دنده جدید» اشاره کرد.

از سوی دیگر رانا پلاس در کنار بهبود استاندارد یورو5، بهبود تغییرات ظاهری و همچنین بهبود آپشن ها، یک نکته بسیار مهم دیگر هم دارد؛ ایران خودرو در کنار گیربکس 5 سرعته دستی این خودرو، در آینده می‌خواهد نسل جدید گیربکس 6 سرعته دستی خود را نیز برای اولین‌بار، روی رانا پلاس نصب کند.

طبق گفته های ایران خودرو، گیربکس 6 دنده جدید رانا نسبت به گیربکس 5 سرعته سابق آن، در سرعت های بالای حدود 0.6 لیتر کمتر، بنزین مصرف می کند و قیمت تمام شده گیربکس 6 دنده با 95 درصد داخلی سازی، معادل 65 درصد قیمت گیربکس مشابه خارجی است.

تغییرات 2 رانا

سوالی که در این میان مطرح می شود این است که این دو خودرو چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند ایران خودرو برای رانا پلاس از همان موتور TU5 سابقش استفاده کرده فقط با این تفاوت که این موتور در رانا LX و EL از نوع یورو4 بود ولی در رانا پلاس از نوع یورو5 است. سایر مشخصات عملکردی خودرو (مثل شتاب، حداکثر سرعت، مصرف ترکیبی) نیز تغییری نکرده. البته وزن رانا پلاس بدلیل نصب تجهیزات اضافی، حدود 25 کیلوگرم سنگین‌تر از رانا ال ایکس شده است. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید