گزارش اقتصادنیوز از بازار خودروهای داخلی

صدرنشینی سمند EF7 در هفته کم‌رمق بازار + جدول

کدخبر: ۳۹۷۲۰۹
اقتصادنیوز: بازار خودرو در دومین هفته اسفند ماه 99، وضعیتی دوگانه داشت. این بازار در این هفته هم شاهد افزایش قیمت در برخی خودروها بود و هم در برخی موارد شاهد روندی نزولی بود.
صدرنشینی سمند EF7 در هفته کم‌رمق بازار + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ بررسی روند دوگانه بازار خودرو در هفته منتهی به نیمه اسفندماه اما یک مساله کلی دیگر را نیز آشکار می‌کند. مساله‌ای که نشان دهنده آن است که رشد و افت قیمت در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی چندان چشمگیر نبوده است و اصولا این روزها بازار این محصول تا حدود زیادی گرمای سال‌های قبل را ندارد. می‌توان چنین تحلیل کرد که نبود ثبات در بازار موجب سردرگمی خریداران خودرو شده، بطوریکه عده ای دست از خرید کشیده اند و عده ای دیگر برای خرید یا تعویض خودرو مورد نظر خود امروز و فردا می کنند.  

رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان دهنده آن است که دامنه نوسان رشد قیمت در برخی از برندها بین 1 تا 3 میلیون تومان بوده و خودروهایی که افت قیمت داشتند نیز افتی یک میلیونی را تجربه کرده اند با این شرایط می توان گفت بازار خودرو در دومین هفته اسفند ماه دو مسیر متفاوت داشته است.  

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در هفته گذشته «سمند LX با موتور EF7» با رشد 3 میلیونی رکورددار رشد قیمت در هفته گذشته بوده است. «پژو 206 تیپ 2»،«پژو 206 تیپ 5» و «پژو 206 صندوقدار» نیز رشد قیمتی دو میلیون تومانی داشتند و «پراید 111»  و «سمند LX » نیز رشدی یک میلیون تومانی را در هفته گذشته تجربه کردند.

اما در میان محصولات پرطرفدار دو گروه ایران خودرو و سایپا، «ساینا» تنها خودرویی است که هفته گذشته را بدون افزایش قیمت به پایان رساند.   

دلایل رشد بازار خودرو

اما چه دلایلی باعث شده تا بازار خودرو هفته گذشته هم رشد قیمت را تجربه کند و هم در برخی بخش‌ها شکل نزولی به خود گیرد؟ برخی از فعالان بازار خودرو بر این باورند که سه پارامتر بیشتر از بقیه عوامل در ایجاد این روند تاثیرگذار بوده است. این پارامترها عبارتند از:

1- نوسان قیمت در بازارهای رقیب مانند دلار عمده دلیلی است که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند. فعالان این بازار با اشاره به اینکه در هفته گذشته دلار به دفعات رشد و افت قیمت هرچند اندک را تجربه کرد؛ معتقدند این امر موجب شد تا شاهد افزایش سردرگمی در بازار باشیم. این عامل موجب شده تا قیمت برخی از محصولات روند صعودی به خود گیرند و در مقابل برخی دیگر افت قیمت را تجربه کنند.

2- سنت همه ساله برای خرید خودرو پیش از عید یکی دیگر از دلایلی است که می توان رشد قیمت در بازار را به آن نسبت داد، علاوه بر افزایش تقاضا در این بازه زمانی عرضه محدود نیز بر رشد قیمت اثرگذار بوده است.

3- از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان بازار خودرو به این موضوع نیز اشاره می کنند که کاهش تقاضا در بازار موجب شده تا به دلیل عمق کم بازار شدت نوسان زیاد شود، به همین دلیل با کوچک ترین اتفاقی چه سیاسی و چه اقتصادی شاهد واکنش‌های شدید در بازار خودرو هستیم.

قیمت پراید در بازار خودرو

خانواده پراید این هفته هم شکل صعودی را تجربه کردند و هم افت قیمت داشتند.  براساس ارزیابی بازار، پراید 131 در هفته سپری شده در محدوده قیمتی 109 میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به هفته قبل افتی نزدیک به یک درصد را ثبت کرد. قیمت پراید 111 نیز رشدی یک میلیون تومانی داشت و قیمت آن در بازار به 128 میلیون تومان رسید.

پراید 15

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز خانواده پژو 206 این هفته را با رشد قیمت به پایان رساند. براساس رصد بازار، خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 رشدی بیش از یک درصدی داشت و در بازار با قیمت 185 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر تیپ 5 این خودرو نیز در هفته سپری شده در بازار رشدی دو میلیون تومانی داشت و با قیمت 248 میلیون تومان در بازار معامله شد. با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 که همواره توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند، این خودرو در بازار در محدوده قیمتی 234 میلیون تومان قیمت خورد و رشدی 0.8 درصدی را ثبت کرد.

پژو 15

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته بالاترین رشد قیمت در هفته جاری به سمند LX با موتور EF7 رسید و این خودرو رشد قیمت سه میلیونی را تجربه کرد و در بازار با قیمت 199 میلیون تومان معامله شد.

 قیمت سمند LX نیز در هفته سپری شده از رشد قیمت بی نصیب نبود و با یک میلیونی قیمت نسبت به هفته قبل در بازار با قیمت 176 میلیون تومان قیمت گذاری شد.   

«سمندسورن» هم 238 میلیون تومان در بازار معامله شدند و به این طریق رشد یک میلیونی را نسبت به هفته قبل ثبت کرد.

سمند 15

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو این هفته را با افت یک میلیون تومانی به پایان رساند و  قیمت آن به 121 میلیون تومان در بازار معامله شد. قیمت «تیبا2» معمولی نیز در بازار 129 میلیون تومان در بازار قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته رشدی یک میلیون تومانی داشته است.

 اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است تنها خودرویی است که در این هفته افت قیمت داشته است. براساس ارزیابی بازار ساینا درهفته سپری شده با قیمت 135 میلیون تومان در بازار معامله شد و تغییر قیمتی نداشت.

تیبا15

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید