رصد بازار خودروهای داخلی؛

بازار خودرو چشم انتظار تصمیم مجلس + جدول قیمت

کدخبر: ۴۳۹۳۸۸
اقتصادنیوز:انتظار نه اینبار برای تعیین زمان مذاکرات هسته‌ای بلکه برای مشخص شدن طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو موجب شد تا پرتیراژهای داخلی هفته سپری شده را با نوسان بسیار سپری کنند.
 بازار خودرو چشم انتظار تصمیم مجلس + جدول قیمت

به گزارش اقتصادنیوز ؛ به گفته فعالان بازار خودرو‌ رصد بازار خودرو در هفته اخیر نشان دهنده آن است که در این هفته بازار دلار دست از سرکشی برنداشت و با نوسان بسیار در بازار عرضه شد. نوسانی که در روزهای پایانی هفته به افزایش قیمت منجر شد، اما این نوسان برخلاف هفته های گذشته نتوانست بازار خودرو را چندان تحت تاثیر قرار دهد و خودروهای داخلی اینبار بدون توجه به افزایش قیمت دلار و چشم انتظار مجلس هفته سپری شده را با نوسان اندک به پایان رساندند.

با این شرایط می توان گفت بازار خودرو در سومین هفته شهریور ماه1400 با وجود برخی نوسانات اندک کاملا بلاتکلیف بود. برخی این بلاتکلیفی را بر خلاف هفته‌های پیش که ناشی از عوامل سیاسی چون تحولات مذاکرات احیای برجام بود، را نشات گرفته از باز شدن پرونده طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو در مجلس می‌دانستند ، عامل مهمی که سردرگمی خریدارن و فروشندگان را به همراه داشت.

 به گفته فعالان بازار خودرو در صورت تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو شاهد افت چشمگیر قیمت در بازار خودرو خواهیم بود. عاملی که موجب شده تا خریداران و فروشندگان درحال حاضر وارد بازار نشوند و بازار فاز انتظاری به خود گیرد.

از سوی دیگر عبور دلار از مرز حساس نیز یکی دیگر از دلایلی است که همواره در بازار خودرو اثر گذار بوده، عاملی که این هفته و با وجود رشد قیمت دلار نتوانست مانند طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو روی قیمت خودرو اثر گذار باشد با این حال از این عامل نیز می توان به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در بازار خودرو یاد کرد.

اما سومین عاملی که فعالان بازار از آن به عنوان نزولی شدن و استپ قیمت در بازار یاد می کنند به نزدیک شدن به روزهای پایانی تعطیلات تابستان باز می گردد، همه ساله اواخر شهریور و با پایان تعطیلات تابستانی بازار خودرو با کاهش تقاضا روبرو می شود که این عامل در حال حاضر بر بازار خودرو سایه افکنده است.

روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در سومین هفته شهریور ماه پرونده خودروهای داخلی با رشد 1 درصدی بسته شد. به گفته فعالان بازار خودرو در این هفته برخی از خودروهای پرتیراژ رشد  1 تا 3 میلیون تومانی در بازار داشتند و برخی دیگر بدون تغییر در بازار عرضه شدند و برخی نیز افت قیمت را تجربه کردند.

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در سومین هفته شهریور ماه به « پژو 206 تیپ 5» ، «پژو 206 صندقدار» ،   «سمند سورن پلاس» و «سمند با موتر EF7 » اختصاص داشته است. ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که «پژو 206 تیپ 5» در بازار 3 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و رشد قیمت مابقی خودروها نیز یک تا دو میلیون تومان بوده است.

براساس ارزیابی های صورت گرفته پنج خودروی «شاهین »، «کوییک معمولی»، «سمند lx»، «تیبا صندوقدار» و «تیبا 2» معمولی و  نیز تغییری در بازار ثبت نکردند و سایر محصولات نیز با افت قیمت در بازار عرضه شده اند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته است؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را بدون تغییر و با قیمت 170 میلیون تومان سپری کرد و «کوییک R » نیز در این مدت افت یک میلیون تومانی داشت و 176 میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

کوییک

قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد.

 

در اکوایران ببینید:دست‌انداز ارزی واردات خودرو

به گفته فعالان بازار خودرو هر چند این خودرو به صورت محدود در بازار عرضه شده و اندک شماری از آنها از رهن کارخانه خارج شده اند با این شرایط می توان گفت در حال حاضر این خودرو در بازار 353 تا 360 میلیون تومان قیمت گذاری می شود، اما با توجه به اینکه هنوز سند شاهین در رهن است و بسیاری تمایل به خرید و فروش های متفرقه ندارند نمی توان قیمت قطعی این خودرو را اعلام کرد.

قیمت محصولات پژو در بازار

خانواده «پژو 206» نیز هفته گذشته را در بازار هم رشد قیمت و هم افت قیمت داشتند.براساس ارزیابی های صورت گرفته «206 تیپ 2» در بازار 251 میلیون تومان قیمت گذاری شد و افت یک میلیونی را ثبت کرد. از سوی دیگر  «پژو 206 تیپ 5» نیز در هفته سپری شده رشد 3 میلیونی را ثبت کرد و قیمت آن به 291 میلیون تومان در بازار رسید. «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 نیز در هفته سپری شده رشدی 2 میلیونی را تجربه کرد و 283 میلیون تومانی شد.

پژو

قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7 »   هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی در بازار به پایان رساند و در مدت زمان مورد بررسی با قیمت 260 میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمندlx» نیز بدون تغییر در بازار با قیمت 242 میلیون تومان قیمت خورد و «سورن پلاس» هم با افزایش 2 میلیون تومانی در بازار 312میلیون تومان قیمت گذاری شد.

سمند

قیمت تیبا در بازار

اما در میان پرتیراژهای داخلی در هفته سپری شده خانواده تیبا بدون تغییر قیمت در بازار قیمت گذاری شدند و  ساینا هم در بازار افت یک میلیونی قیمت داشت . در این مدت قیمت «تیبا صندوقدار» در بازار به 149 میلیون تومان رسید.  «تیبا2» معمولی نیز در بازار 159 میلیون قیمت خورد. «ساینا» هم که در هفته اول شهریور ماه با افت یک میلیون تومان کاهش در بازار با قیمت 159 میلیون تومان معامله شد.

تیبا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید