بلایی که نگاه کردن مداوم به گوشی همراه برسر چشمانمان می آورد

کدخبر: ۳۹۳۵۳۷
اقتصادنیوز : یک متخصص اپتومتریست درباره اختلالات ناشی از نگاه کردن مداوم به صفحات الکترونیک و تلفن همراه توضیحاتی داد.
بلایی که نگاه کردن مداوم به گوشی همراه برسر چشمانمان می آورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،علی میرزاجانی دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص آسیب های چشمی ناشی از نگاه کردن زیاد به تلفن همراه و تلویزیون اظهار کرد: این روز‌ها شیوع و گسترش ویروس کرونا سبب شده است تا افراد بیشتر در خانه بمانند و بیش از پیش از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند. همچنین مجازی شدن کلاس‌های درسی دانش آموزان باعث شده است تا کودکان و نوجوانان ساعت‌ها به صفحات  موبایل، تبلت و لپ تاپ خیره شوند که این موضوع از جهات مختلف می‌تواند برای چشم و بینایی مضر باشد.

او افزود: خشکی چشم شایع‌ترین اختلال چشمی است که بر اثر استفاده طولانی مدت از تلفن همراه ایجاد می‌شود و یکی از علائم آن احساس وجود یک جسم خارجی در چشم است که در نهایت منجر به بر هم زدن نظم پلک زدن و تکرار بیش از حد این حرکت خواهد شد.

میرزاجانی گفت: ما بطور متوسط در هر دقیقه ۱۵ مرتبه پلک می‌زنیم که خشکی چشم ممکن است موجب افزایش این ریتم شود. این عارضه نه تنها تمرکز بینایی را بر هم می‌زند بلکه موجب آسیب به لایه‌های خارجی چشم خواهد شد و اگر درمان مناسب برای آن در نظر گرفته نشود می‌تواند روند زندگی فرد را مختل کند.

این اپتومتریست تصریح کرد: آسیب‌های ناشی از نگاه کردن بیش از حد به تلفن همراه تنها به خشکی چشم ختم نمی‌شود بلکه ادامه و شدت خشکی چشم می‌تواند موجب التهاب سطح خارجی چشم و قرمزی و سوزش شدید چشم شود که این مرحله فراتر از یک خشکی چشم اولیه و ساده است.

او بیان کرد: بطور طبیعی زمانی که افراد برای یک مدت طولانی از فاصله‌ای نزدیک به صفحه گوشی نگاه می‌کنند این امر موجب اسپاسم عضلات داخلی و خارجی چشم می‌شود که در نهایت اسپاسم عضلات خارجی موجب انحراف مخفی چشم و اسپاسم عضلات داخلی منجر به  نزدیک بینی خواهد شد.

میرزاجانی گفت: انحراف مخفی چشم و نزدیک بینی ایجاد شده اگر چه در ابتدا موقتی بوده و با استراحت بر طرف می‌شود، اما مداومت کار با گوشی‌های تلفن همراه و بی توجهی به این عارضه می‌تواند به تدریج تبدیل به یک ناهنجاری چشمی پایدار و ماندگار شود.

او در خصوص راه‌های جلوگیری از بروز آسیب‌های چشمی افزود: استراحت در بین زمان‌های کار با صفحات الکترونیک می‌تواند از ایجاد خشکی چشم و همچنین  عارضه انحراف مخفی و نمره عینک نزدیک بینی موقتی جلوگیری کند. قانونی به نام بیست بیست بیست (۲۰/۲۰/۲۰) وجود دارد و مفهوم آن این است که در هر بیست دقیقه به مدت بیست ثانیه به بیست فوتی (۶ متری) نگاه کنید تا اثرات نامطلوب نگاه به صفحات مجازی از بین برود.

 او گفت: همچنین لازم است پس از دو ساعت کار با گوشی همراه یا تبلت و یا لپ تاپ حداقل بیست دقیقه به چشمهایتان استراحت دهید بطوری‌که همراه با حرکات فیزیکی و تحرک به فواصل مختلف نگاه خود را بچرخانید و تغییر دهید تا ماهیچه‌های داخلی و خارجی چشم‌های شما استراحت کنند.

میرزاجانی بیان کرد: دنیای الکترونیک امروز، شیوع کرونا و برگزاری بسیاری کلاس‌های درسی و جلسات کاری بصورت مجازی موجب شده است که ما ناگزیر به استفاده از صفحات الکترونیک باشیم، در این راستا چشم‌هایی که استعداد نزدیک بین شدن دارند بیشتر در خطر آسیب و پیشرفت نزدیک بینی خواهند بود.

او افزود: هر چه صفحه الکترونیک مورد استفاده در اندازه کوچک تری باشد اثرات نامطلوب بیشتری را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین کودکان و نوجوانانی که ناگزیر به استفاده از این صفحات برای کلاس‌های خود هستند بهتر است به جای موبایل از صفحات بزرگتر مثل تبلت و یا لپ تاپ استفاده کنند.

این اپتومتریست ادامه داد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و دادن استراحت به چشم‌ها در زمان استفاده از فضای مجازی و کار با تلفن همراه می‌تواند تا حدی از بروز اختلالات چشمی جلوگیری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید