انتقاد از ناپختگی دولت بایدن در دیپلماسی

کدخبر: ۳۹۵۵۷۲
استاد روابط بین‌الملل مدرسه هاروارد کندی آمریکا معتقد است اصرار دولت بایدن بر برداشتن گام نخست توسط ایران در بازگشت به برجام، گویای ناپختگی آنها در دیپلماسی است.
انتقاد از ناپختگی دولت بایدن در دیپلماسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، استفان والت روز پنج‌شنبه در صحفه توئیتری خود نوشت: اگر دولت بایدن به اینکه ایران "نخستین اقدام" را برای پیوستن به برجام انجام دهد، با وجود آنکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد در حالی که ایران هنوز کاملاً پایبند بود، نشانه این است که آنها آنگونه که ادعا می کنند در دیپلماسی تبحر ندارند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی از رقیب جمهوری‌خواه خود به شدت انتقاد می‌کرد که چرا از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است و وعده می‌داد به سرعت به این توافق بازخواهد گشت.

با روی کار آمدن دولت وی از یکم اسفندماه تا کنون، سیاست خود را در قبال این توافق اینگونه اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران باید نخستین گام را برای اجرای کامل تعهدات خود بردارد، سپس آمریکا به بازگشت به برجام و اجرای تعهدات اقدام خواهد کرد.

این در حالی است که دولت آمریکا از سال ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت که برخی از برآوردها، علاوه بر خسارات جانی جبران ناپذیر، خسارتی معادل یک تریلیون دلار را مطرح کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه آمریکا اتاق برجام و میز گفت‌وگو را ترک کرده است و برای بازگشت به آن باید تمام تحریم‌ها را لغو کند.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند، فقط عمل طرف مقابل را می‌بینند و پس از راستی آزمایی، به بازگشت تعهدات خود تحت برجام اقدام خواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید