چین: آمریکا از بازی با آتش عقب نشینی کند

کدخبر: ۳۹۷۸۴۹
وزیر امور خارجه چین از دولت جدید آمریکا درخواست کرد از «اقدامات خطرناک» و «بازی با آتش» در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص تایوان عقب‌نشینی کند.
چین: آمریکا از بازی با آتش عقب نشینی کند

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه گفت، کشورش حامی چندجانبه‌گرایی است و واشنگتن باید موانع نامعقول دربرابر همکاری با پکن را رفع کند.

گلوبال تایمز گزارش داد، وزیر امور خارجه چین در کنفراسی خبری گفت، تعریف واقعی چندجانبه‌گرایی، احترام به منشور سازمان ملل، ترویج دموکراسی در روابط بین‌الملل و عدم گروه‌بندی سیاسی یا به کار بردن چندجانبه‌گرایی انتخابی است.

وانگ یی گفت، سازمان ملل باشگاهی برای ابرقدرت‌ها یا کشورهای ثروتمند نیست بلکه بستری است که در آن تمام کشورها قدرت برابر دارند و هیچ کشوری قدرت غالب شدن بر امور بین‌المللی را ندارد. دولت چین همواره از کشورهای در حال توسعه حمایت می‌کند.

او در ادامه گفت: «چین و روسیه مشترکاً از جایگاه سازمان ملل محافظت و از هنجارهای قوانین بین‌المللی حراست می‌کنند. چین و روسیه تلاش‌های خود را هماهنگ کرده و در حال مبارزه شانه به شانه علیه شیوع ویروس سیاسی در خلال همه‌گیری جهانی [ویروس کرونا] هستند. ما در کنار یکدیگر علیه هرگونه اقدام برای جعل حقایق مبارزه کرده و از حق حاکمیت و ثبات سیاسی خود محافظت می‌کنیم».

وانگ یی افزود، هر اندازه که جهان بیشتر به سمت بی ثباتی می‌رود، نیاز به پیشبرد همکاری‌های روسیه و چین نیز بیشتر می‌شود. پکن و مسکو باید حامی راهبردی و شریک بین‌المللی یکدیگر باشند.

وزیر امور خارجه چین گفت: «مبارزه با کووید-19 تا زمانی که این ویروس نابود نشده باشد، باید در هر کشوری تداوم داشته باشد. همبستگی به معنای قدرت و استقامت به معنای پیروزی است. چین با دیگر کشورها درخصوص پیروزی بشر در برابر این همه‌گیری جهانی همکاری می‌کند».

وی در ادامه از دولت جدید آمریکا درخواست کرد از «اقدامات خطرناک» و «بازی با آتش» در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا درخصوص تایوان عقب‌نشینی کند.

وانگ یی هشدار داد: «دولت چین در این زمینه مماشات نخواهد کرد. از دولت آمریکا می‌خواهیم حساسیت بالای مسئله تایوان را درک کند».

او همچنین ضمن ابراز امیدواری درخصوص رفع موانع «غیرمعقول» بر سر همکاری‌های پکن و واشنگتن از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا، اظهار داشت اختلافات میان دو کشور باید با احتیاط مدیریت شوند و رقابتی سالم بین آن‌ها وجود داشته باشد.

وزیر امور خارجه چین تأکید کرد، قانون جدیدی که به گارد ساحلی این کشور اجازه می‌دهد بدون اخطار به کشتی‌های بیگانه شلیک کند، علیه کشور خاصی نیست.

وانگ یی افزود، چین و ژاپن زمینه‌های همکاری مشترک زیادی دارند و پکن این آمادگی را دارد که ورزشکاران المپیک را در برابر ویروس کرونا واکسینه کند.

وی در ادامه گفت، برای ایجاد ثبات طولانی‌مدت در هنگ‌کنگ، نظام انتخاباتی این سرزمین نیاز به تقویت دارد و این اصلاحات، آینده روشنی برای آن به ارمغان خواهد آورد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین درخصوص خشونت‌های اخیر میانمار پس از وقوع کودتا گفت کشورش آمادگی دارد با «تمام طرف‌ها» وارد مذاکره شود تا تنش‌ها در این کشور کاهش یابند. وی از سایر کشورها خواست در قبال اختلافات داخلی میانمار دست به جانبداری نزنند.

وانگ یی با اشاره به این‌که اوضاع فعلی میانمار «قطعاً چیزی نیست که چین بخواهد شاهد آن باشد»، شایعات اخیر درباره دست داشتن کشورش در این کودتا را بار دیگر رد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید