اعتراض روسیه به آژانس دارویی اروپا و درخواست برای عذرخواهی

کدخبر: ۳۹۸۴۰۳
موسسه گامالیا سازنده واکسن «اسپوتنیک وی» روز سه شنبه در توئیتی نوشت «نریستا ویرتهومر-اوخه» رییس هیات مدیره آژانس دارویی اروپا که تایید این دارو از سوی برخی کشورهای اروپایی را به بازی رولت روسی تشبیه کرد، باید رسما عدرخواهی کند.
اعتراض روسیه به آژانس دارویی اروپا و درخواست برای عذرخواهی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، موسسه سازنده واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در توئیتی به اظهارات رییس هیات مدیره آژانس دارویی اروپا علیه این واکسن اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی این نهاد شد.

موسسه گامالیا سازنده واکسن «اسپوتنیک وی» روز سه شنبه در توئیتی نوشت «نریستا ویرتهومر-اوخه» رییس هیات مدیره آژانس دارویی اروپا که تایید این دارو از سوی برخی کشورهای اروپایی را به بازی رولت روسی تشبیه کرد، باید رسما عدرخواهی کند .

موسسه روسی یادآورشد: اظهارات اوخه پرسش هایی را در مورد  دخالت سیاسی احتمالی در دیدگاه های آژانس دارویی اروپا مطرح کرده است. واکسن اسپوتنیک وی از سوی ۴۶ کشور تایید شده است. 

هوخه که پیشتر رییس آژانس دارو و تجهیزات پزشکی اتریش بوده در گفت و گو  با شبکه تلویزیونی اوآراف گفته است که تایید فوری استفاده اضطراری از واکسن «اسپوتنیک وی» آن گونه که توسط مجارستان صورت گرفته شبیه شرکت در قمار «رولت روسی» است.

رولت روسی نام نوعی شرط‌بندی بر زندگی یا مرگ است که طی آن، شرکت‌کنندگان یک گلوله در هفت‌تیری با ظرفیتی از یک تا پنج گلوله و معمولاً شش گلوله قرار می‌دهند و بقیه را خالی می‌گذارند. سپس خشاب چندین بار چرخانده می‌شود تا نتوان فهمید گلوله کجاست.

سپس لوله هفت‌تیر را بر روی شقیقه خود می‌گذارند و ماشه را می‌کشند. عبارت «رولت روسی» نخستین بار توسط نویسنده‌ای آمریکایی در سال ۱۹۳۷ به کار رفت. در حالت کلاسیک، پس از هر بار فشردن ماشه (و دادن هفت‌تیر به نفر بعد)، خشاب دوباره چرخانده می‌شود. در این حالت، احتمال شلیک‌شدن گلوله در هر دست، یک‌ششم یا تقریباً ۱۶٫۶۷ درصد است. در نوع دیگر، که پس از هر بار فشردن ماشه خشاب چرخانده نمی‌شود، هر بار احتمال اینکه با فشردن ماشه گلوله شلیک بشود، طبق قوانین احتمال، افزایش می‌یابد.

آژانس دارویی اروپا روز پنجشنبه اعلام کرده بود که روند بررسی واکسن اسپوتنیک وی روسیه را آغاز کرده است.

این نهاد تاکید کرد که کارشناسان در مرحله بررسی، مطابقت این واکسن با معیارهای اثربخشی، ایمنی و کیفیت اتحادیه اروپا را مورد ارزیابی قرار می دهند.

در همین حال، «کریل دمیتریف» رییس صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گفت که موافقت آژانس دارویی اروپا امکان رساندن واکسن اسپوتنیک وی به ساکنان اتحادیه اروپا از ژوئن ۲۰۲۱ را فراهم می کند.

پیشتر گزارش شد که شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت انفرادی و بدون آنکه منتظر تائید آژانس دارویی اروپا بمانند، استفاده از واکسن اسپوتنیک وی را تصویب کرده اند. در حال حاضر، این واکسن در مجارستان و اسلواکی به ثبت رسیده است.

اسپوتنیک وی جزو سه واکسن برتر ضد ویروس کرونا در سراسر جهان است که تائیدیه لازم را دریافت کرده است.

تاکنون ۴۶ کشور با مجموع جمعیت بیش از ۱.۱ میلیارد نفر استفاده از این واکسن را مورد تایید قرار داده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید