پیش‌بینی اکثر آمریکایی‌ها از شورش‌های انتخاباتی در سال‌های آینده

کدخبر: ۳۹۹۰۰۵
مجموعاً ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی ابراز نگرانی کرده‌اند که حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی‌ماه) باعث تضعیف دموکراسی آمریکا شده است.
پیش‌بینی اکثر آمریکایی‌ها از شورش‌های انتخاباتی در سال‌های آینده

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد طیف وسیعی از مردم آمریکا بروز خشونت‌های سیاسی در نتیجه نتایج انتخابات را در سال‌های آتی محتمل می‌دانند.

نتیجه این نظرسنجی که توسط موسسه SSRS برای شبکه خبری سی‌.ان‌.ان انجام شده نشان می‌دهد روی هم رفته ۷۱ درصد گفته‌اند احتمال بروز خشونت‌های سیاسی بعد از اعلام نتیجه انتخابات «دست‌کم تا حدی محتمل» است. از میان این ۷۱ درصد، ۳۴ درصد معتقدند که بروز خشونت‌های سیاسی «بسیار محتمل» است.

علاوه بر این، مجموعاً ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ابراز نگرانی کرده‌اند که حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه (۱۷ دی‌ماه) باعث تضعیف دموکراسی آمریکا شده است.

این نظرسنجی ساعاتی بعد از آن منتشر شده که «کریستوفر میلر»، آخرین وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نقش او را در تحریک هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (مصادف با ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۹) تأیید کرد.

به نوشته «سی‌.‌ان‌.ان»، کریستوفر میلر در مصاحبه با پایگاه «وایس» گفت: «مسئله این است که آیا بدون سخنرانی رئیس‌جمهور کسی به سمت ساختمان کنگره رفته و به آن حمله می‌کرد؟ به نظرم کاملاً روشن است که [بدون اظهارات ترامپ] چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.»

وزیر دفاع سابق آمریکا با وجود این گفته درباره اینکه آیا ترامپ اطلاع داشته اظهاراتش موجب تحریک جمعیت برای حمله به کنگره می‌شود یا خیر اطلاعی ندارد. او گفت: «مسئله دیگر اینجاست که آیا او می‌دانسته دارد جمعیت را به سمت انجام این کار سوق می‌دهد یا خیر؟ این را نمی‌دانم.»

میلر در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند در ماجرای حمله به کنگره تقصیری متوجه ترامپ است یا خیر گفت بین اظهارات ترامپ ساعاتی قبل‌تر از حمله معترضان به کنگره و اقدام کسانی که به حرف او گوش کرده‌اند نوعی «رابطه علت و معلول» وجود دارد. 

وزیر دفاع سابق آمریکا گفت: «نمی‌دانم ولی به نظر می‌رسد که بله، چون در اینجا نوعی رابطه علت و معلول وجود دارد.»

دونالد ترامپ بعد از شکست در انتخابات ماه نوامبر به «جو بایدن» از پذیرش نتیجه انتخابات امتناع کرد و مدعی شد که دموکرات‌ها در انتخابات تقلب کرده‌اند.

ترامپ روز ۶ ژانویه قبل از برگزاری مراسم تأیید آرای مجمع گزینندگان بار دیگر ادعاهایش درباره تقلب انتخاباتی را تأیید کرد و از هوادارانش خواست با تجمع در نزدیکی ساختمان کنگره به این موضوع اعتراض کنند.

ساعاتی بعدتر حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره و ورود به این ساختمان به تعطیلی مراسم تأیید آرای مجمع گزینندگان منجر شد و «مایک پنس»، معاون ترامپ قبل از رسیدن معترضان از محل حادثه فراری داده شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید