عید دیدنی با ماسک، بدون روبوسی و دست دادن باشد

روحانی: خطر موج چهارم پیش روی ماست

کدخبر: ۳۹۹۰۷۰
رییس جمهوری با بیان اینکه هنوز خطر موج چهارم کرونا منتفی نشده است، گفت: غیر از چند استان که باید مراقبت بیشتری کنند، همه استان ها شرایط خوبی دارند و باید این وضعیت خوب را نگاه داریم. اگر دو هفته مراعات نکنیم همه آمارها تغییر می کند
روحانی: خطر موج چهارم پیش روی ماست

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از همه عزیزان کادر درمانی نیروهای مسلح سپاه و بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و همه آنهایی که مسئولیت نظارت را در بخش‌های مختلف بر دوش داشتند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم مخصوصاً از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که انصافاً شبانه‌روز پای کار بودند. روزهایی که احساس مشکل کردند با دلسوزی به صحنه آمدند و با مردم سخن گفتند و آنجاهایی که روزهای خوشحالی برای مردم بوده است، از پیکی عبور کردیم و شرایط ما بهتر شده و یا واکسن در اختیار مردم قرار گرفته آن را هم با لبخند برای مردم توضیح دادند.

وی اضافه کرد: می‌دانم چه کار بسیار سختی در طول بیشتر از یک سال داشتیم. از اواخر بهمن سال قبل تا امروز این زحمات باز هم سال آینده هم پیش روی ما است و امیدوارم خداوند کمک کند هر چه زودتر بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛

* همچنین از وزیر کشور مخصوصاً از زمانی که مسئولیت قرارگاه را به عهده گرفتند و به طور مداوم مسئله را دنبال می‌کردند و کمک کردند، تشکر می کنم.

* همه کادر درمان که واقعاً فداکاری کردند و با جانشان، مهارتشان و تجربه و دانش‌شان، امکانات شان و با جان خودشان از مردم دفاع کردند، مدافعان خالصانه و مومنانه و ایثارگرانه در این مقطع بسیار حساس ایستادگی کردند. ما معمولا از پزشک و پرستار اسم می‌بریم، ولی مدافعین سلامت دایره‌شان خیلی وسیع‌تر است و از همه آنها تشکر می‌کنیم. به روان پاک آنهایی که در این راه شهید شدند درود می‌فرستیم و آنهایی که مدت‌های مدید دچار بیماری بودند و عافیت پیدا کردند از آنها هم سپاسگزار هستیم که رنج‌ها و سختی‌ها را در این روزهای سخت تحمل کردند.

* از تولیدگران و اصناف هم تشکر می کنم که تولید حتی  یک روز  تعطیل نشد، همه روزها کارخانه‌های بزرگ و عظیم، کارگاه‌های  کوچک که پروتکل‌ها را به‌خوبی مراعات کردند، تعداد مبتلا شده به بیماری در مراکز تولید ما بسیار کم بود. برخی جاها انگشت شمار بود. تعداد فوتی آنقدر کم است و بسیاری از مراکز تولید بزرگ الحمدالله به خاطر همه دقت‌ها و مراعاتی که انجام دادند فوتی نداشتند.

* اصناف عزیز ما در فشار بودند. روزهایی را ما مخصوصاً سال گذشته در ماه اسفند، فروردین تعطیل کردیم. امسال فضا، فضای بهتری بود و کسب و کار رونق داشت و امیدواریم بعد هم اینچنین باشد. ولی در کل سال، آنها هم مشکلات فراوانی را تحمل کردند و انصافا خوب همراهی و کمک کردند.

* صدا و سیما هم از جاهایی است که از روز اول پای کار بود، صدا و سیما به خوبی مصوبات را تبیین و خطرات را گوشزد کردند. نکاتی که برای مردم مهم بوده بازگو و بیان و مصاحبه کردند.

* صدا و سیما خیلی کار بزرگی انجام داد و کاری که در این یکسال و چند هفته انجام گرفته در ایران و کل دنیا می‌تواند مجموعه ای مدون به عنوان قشه راه برای آینده باشد. اگر در سال‌های آینده با اپیدمی مواجه شدیم می‌توانیم دوباره آن را دسته بندی کنیم. این کارها در بحران کرونام می‌تواند منبعی برای کلاس های درس دانشگاهی باشد. برخی از کارها در این مدت صد درصد و برخی بسیار موفق بوده است و کارهای ارزشمندی است که در این مدت انجام شده است. این کار می تواند به مدلی برای مقابله با بیماری های واگیردار وارد کتابهای درسی شود و مورد توجه برای آینده باشد.

* امروز آمار، ارقام و نمودارها در سراسر کشورها و استان ها به جز خوزستان که در سختی و گرفتاری است، هر چند در برخی از قسمت های استان خوب کار کردند و توانستند به نارنجی تبدیل شوند و از آنان هم تشکر می کنیم. باقی استان ها نسبتا خوب و معمول هستند. چند استان باید مراقبت بیشتری کنند اما همه استان ها شرایط خوبی دارند اما این وضعیت خوب را باید نگاه داریم. اگر دو هفته مراعات نکنیم همه آمارها تغییر می کند. 

* خطر موج چهارم منتفی نیست و وجود دارد، تا حالا تلاش و مراقبت شده و وارد این موج در کشور نشدیم اما هر لحظه ممکن است این خطر پیش بیاید و ایام نوروز روزهای خاصی است و تحرک مردم در داخل و بیرون منزل بیشتر می شود.

* در کوی برزن و بازار و دید و بازدید و مسافرت ها هم تحرک بیشتر خواهد شد بنابراین به همان نسبت باید مراقبت ها بالا برود. مسوولان و صدا و سیما باید به مردم بگویند که عید دیدنی با ماسک، بدون روبوسی و دست دادن باشد. 

* این مناسک و آدابی که در این مدت یکسال تمرین کردیم، حالا عید شد نباید آن را کنار بگذاریم و دوباره در کنار هم جمع شویم و اگر یک نفر آلوده باشد همه آلوده می شوند. هنوز به یک نطه اطمینان بخش نرسیدیم. اگر چند ماه دیگر واکسن ها تزریق شود و نشان دهد که مفید و موثر است، آن زمان می توان بگوییم این مراعات ها مقداری شود خیلی خطر ندارد.

 *{ با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا}:  بر اساس گزارش وزیر بهداشت این هفته و هفته‌آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود، ما در این ستاد ۴۸۱ مصوبه داشتیم که ۹۹ درصد اجرا شده و یک درصد باقیمانده هم در حال اجراست.

*{ با قدردانی از حضور منظم اعضا در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا}: از نماینده قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم. همه دلسوزانه آمدند، حرف زدند، بحث و کمک کردند و کار بزرگی انجام شد. قرارگاه هم از وقتی که تشکیل شد به طور منظم جلسات را تشکیل می‌دهد و تلاش می شود که از آنها هم تشکر می‌کنم.

*{ با اشاره به اجرای مدل زندگی جدید در شرایط کرونا}:  ما ناچار شدیم مدل زندگی جدید را اجرا کنیم که برای مردم بسیار سخت بود.  ما چاره‌ای نداشتیم و بسیاری از دستورالعمل‌ها را مردم ضروری می دیدند و مردم تا میزان زیادی، سبک زندگی جدید ایجاد شده را مراعات می‌کنند.

* این رفتار با چیزی که ما همیشه عادت داشتیم کمی متفاوت است اما چاره‌ای نبود و همه باید تلاش کنند تا در شرایطی قرار بگیریم با تولید واکسن ها و با ارتقای رعایت پروتکل‌ها بتوانیم شرایط خود را عالی کنیم که ماه‌های آینده واکسن در دسترس قرار خواهد گرفت.  

* باید دید آیا این واکسن ها در برابر گونه های جهش یافته چگونه عمل می کند اما امیدواریم شرایط طوری باشد مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

*{ با اشاره به اینکه مردم و همه کشور از آغاز این اپیدمی کرونا یعنی پایان بهمن یک مرجعیت واحد را قبول کردند}: وزارت بهداشت درمان و متخصصان پزشکان و متخصصان صاحب‌نظر مرجع شده‌اند.  اگر مرجعیت تغییر می‌کرد و هر کسی چیزی را می‌گفت، گرفتار می‌شدیم. مردم مرجعیت واحد را در کشور قبول کردند و همه پذیرفتند.

* مقام معظم رهبری بسیار کمک کردند و بارها تاکید کردند اگر ستاد چیزی را ممنوع کرد، ‌مردم همه گوش کنند و خود ایشان شخصاً همه پروتکل‌ها را به طور دقیق مراعات می‌کردند و همیشه توصیه داشتند این همراهی و همدلی بسیار موثر است که چنین بود.

* اگر این پایه و ستون مهم نبود این ساختمان بنیان‌گذاری نمی شد. علاوه بر این علما اندیشمندان حوزه و مراجع نگذاشتند فرقی بین علم و دین باشد. علم دین است و چیزی نیست که از دین جدا باشد ریشه دین از وحی است و علم هم قانون و سنت‌های خداست که باید کشف کنیم بنابراین این دو از هم جدا نیستند.

* حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، سخنوران و علما همه یک صدا بودند و این بسیار ارزشمند است اگر دوگانگی یا سه گانگی خصوصاً در ماه محرم، ماه رمضان، رجب، اعتکاف و در مناسک دینی ایجاد می‌شد این وضع را نداشتیم و خوشبختانه این همدلی باعث شد که بتوانیم به این میزان برسیم.

*{ با اشاره به توانمندی های شرکتهای دانش بنیان}: شرکت‌های دانش‌بنیان به صحنه آمدند؛ ماسک، ونتیلاتور، سی تی اسکن، شوینده های بهداشتی را باید از خارج وارد می‌کردیم که  اجازه نمی‌دادند اینها را وارد کنیم اگر هم می‌توانستیم وارد کنیم شرایط و قیمتش خیلی زیاد بود و دست و بال ما هم برای انتقال پول باز نبود.

*: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید، دارو و تجهیزات بسیار تلاش کردند که خوشبختانه دچار مشکل نشدیم این همه تخت‌های بیمارستانی در خوزستان یک هفته راه افتاد و این نشان می‌دهد همه به ویژه شرکت‌های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام دادند.

*{ با اشاره به توانمندسازی بخش سلامت}: بخش سلامت با مقررات، شیوه مراقبت به طور مداوم در حال تحقیق بودند و به مردم گفتند که این داروها در درمان این ویروس موثر نیست البته ممکن است موثر باشد و بلافاصله این داروها را در داخل کشور ساختیم و این کار بسیار بزرگی بود که انجام شد. کادر درمان هم با شهامت و توانمندی و شجاعت وارد میدان شد و اگر تجهیزات بیمارستان ها نبود پرستاران ها و کادر رمان و تست نبودند تا این حد به موفقیت نمی رسیدیم. برای تست به خارج نیاز داشتیم و نمی‌شد به موقع تست را وارد کرد.

* علاوه بر این دانشمندان ایرانی در همه زمینه‌ها کار بزرگی انجام دادند و در همین دوران کووید ۱۹ تحقیقات ارزشمندی نوشتند و به دنیا عرضه کردند.

*{ با اشاره به انسجام و هماهنگی همه سران قوا در بحث کرونا}: اگر قرار بود هر گروه راه خود را می‌رفت نمی‌شد و همه قوا با همدیگر همکاری و همیاری کردند. مصوبات ستاد تایید مقام معظم رهبری را داشت و در مقابله با کرونا سپاه و ارتش هم همه توان خود را آوردند و بیمارستان‌های خود را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی گرفته و مسئولان تلاش کردند.

* مسئله دیگر انسجام و هماهنگی همه قوا و نیروها در سراسر کشور بود و واقعا همه همدیگر را یاری کردند و  اینطور نبود که قوه مجریه یک حرفی بزند و قوه مقننه و قضاییه هر کدام حرف  دیگری بزنند، و سه قوه در  کنار هم قرار گرفتند و همه یکدیگر را یاری کردند.  

* همه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی احترام گذاشتند چرا که تایید و امضای رهبر انقلاب اسلامی پای این مصوبه بود لذا همه به یکدیگر کمک کردیم. یک روز که لازم بود شما دیدید سپاه و ارتش همه توان خودشان را به میدان آوردند و بیمارستان‌های خودشان را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی و غیرعادی همه در کنار هم ایستادند و فداکاری کردند.  

* مخصوصا باید از مردم ایران قدردانی کنیم چرا که با فرهنگ بلند، مراقبت، یاری و تعاونشان با کمک‌های مومنانه،  بسیار خوب به صحنه آمدند و یکدیگر را یاری کردند. همین طرح‌هایی که اجرا شد مانند طرح شهید سلیمانی که در محلات فعال شد، همه آمدند به درب خانه‌ها رفتند و اگر فردی نیاز به کمک و دیگری نیاز مراقبت داشت، بسیار خوب کار شد.

*عملکرد مراکز نگهداری سالمندان بسیار تحسین برانگیز است و  در برخی از کشورها سالمندان را رها کردند و گفتند اگر اینها مردند هم مهم نیست، ما باید به دنبال جوانان برویم.  به هیچ‌وجه چنین موضوعی در مخیله کسی در ایران نیامد و این مراکز با همه وجود از سالمندان و معلولین مراقبت کردند و سالمندان در واکسن جزو گروه‌های مقدم هستند و واکسیناسیون نسبت به اینها انجام می‌گیرد.  

* فرهنگ بلند ایرانی عظمت مردم و تکریمی که اینها نسبت به پدران و سالمندان خود کردند بسیار ارزشمند و مهم بود.

* بسیج همگانی و عمومی از روز اول در کشور جاری بوده و این بسیج امروز هم هست. یعنی در هر جا هر چه لازم باشد به محض اینکه مسئولین اعلام کنند،  همه پای کار هستند و تلاش و کوشش می‌کنند.

* من از همه به‌ویژه بخش حمل و نقل قدردانی می‌کنم چرا که در آن روزهای سخت اولیه که خطر بیماری و ویروس بود، این بخش به هیچ عنوان تعطیل نشد. یعنی اجناس ما از بندر و گمرکات به داخل کشور منتقل شد و بخش‌های مختلف همه پای کار بودند.

* بحمدالله ما با یاری یکدیگر این یکسال و چند هفته را گذراندیم و باید از تجربیاتمان برای سال آینده استفاده کنیم و کاری کنیم که در سال آینده مردم با شرایط بهتر و خطرات کمتری سال را بگذرانند تا روزی که ما از این ویروس  به‌طور کامل در امان بمانیم و یک ایمنی جمعی مطمئن در سراسر کشور به وجود بیاید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید