جدال دولت بایدن با پکن در اولین مذاکره

دعوای لفظی نمایندگان چین و امریکا در مذاکرات آلاسکا

کدخبر: ۴۰۰۴۶۶
اقتصاد نیوز: رسانه ها از شروع پر تنش مذاکرات دولت جدید آمریکا با دولت چین در آلاسکا خبر می دهند. ظاهرا این مذاکرات با جدل لفظی آغاز شده و یخ روابط در آلاسکای یخ زده ذوب نشده است.
دعوای لفظی نمایندگان چین و امریکا در مذاکرات  آلاسکا

 نشست دولت جدید آمریکا با چین که ساعتی پیش در آلاسکا آغاز شد شروع پر تنشی داشت. طرف آمریکایی وقتی رسانه‌ها به بیرون از سالن هدایت می‌شدند گفتند بمانید و بخشی از صحبت های مقامهای آمریکایی را مخابره کنید. سپس چینی‌ها گفتند بمانید جواب ما را هم بشنوید.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در آغاز مذاکرات با همتایان چینی خود اعلام کرد که واشنگتن از منازعه صحبت نمی کند بلکه از رقابت سخت استقبال می کند و همیشه برای اصول، مردم و دوستان خود ایستادگی می کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز به یانگ جیچی دیپلمات ارشد چینی و وانگ یی مشاور دولتی چین در منطقه انکوریج ایالت آلاسکا گفت که طرف آمریکایی در مورد نگرانی های عمیق خود از اقدامات پکن در سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان و همچنین حملات سایبری به آمریکا گفتگو خواهد کرد.

وی بیان کرد: هر کدام از این اقدامات نظم مبتنی بر قواعدی که ثبات جهانی را حفظ می کند، تهدید خواهد کرد.   

یانگ جیچی هم در مورد فشار واشنگتن به کشورها با استفاده از زور، اعلام کرد که آمریکا از قدرت نظامی و برتری مالی خود برای تحت فشار قرار دادن کشورها استفاده می کند.

این دیپلمات ارشد چینی اضافه کرد که آمریکا از مفاهیم امنیت ملی سوء استفاده می کند تا آینده تجارت بین المللی را تهدید کند.

وی به نظر با اشاره به وقایع اتفاق افتاده پس از مرگ جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی که به دست پلیس این کشور کشته شد، تاکید کرد که حقوق بشر در آمریکا در سطح پایینی قرار دارد و این کشور می تواند در این زمینه بهتر عمل کند.

مذاکره چین و آمریکا از روز گذشته در آلاسکا آغاز شده است مقامات آمریکایی به دنبال این هستند که اگر چین می‌خواهد روابط میان دو کشور از سر گرفته شود، رفتارش را تغییر دهد. پیشتر، کاخ سفید با اعلام این خبر که دستیاران ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است با مقامات چینی در آلاسکا دیدار کنند؛ اعلام کرد اینکه نخستین نشست دولت بایدن با مقامات چینی در خاک آمریکا برگزار می‌شود، حائز اهمیت است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت بایدن، گفته بود: روابط با چین بزرگترین امتحان ژئوپلیتیک برای ما خواهد بود.وی افزود در نشست آلاسکا با مقامات چینی، مسیر‌های همکاری با چین مشخص خواهد شد. نشست آلاسکا، فرصتی مهم برای مطرح کردن صریح بسیاری از نگرانی‌های واشنگتن درباره رفتار‌های پکن است.
رفتار دولت جدید امریکا موجب شده که چین این کشور را متوهم بخواند سفیر چین در آمریکا گفت:آمریکا اگر فکر می‌کند که مقامات ارشد چین این سفر را به آلاسکای «یخ زده» سفر می‌کنند تا «مصالحه کنند و امتیاز دهند»، آن‌ها کاملا در توهم هستند.
 
 
 
 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید