روایت جهانگیری از تحریم کالاهای اساسی و موانع برای روش کوپنی

کدخبر: ۴۰۱۲۶۶
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه سال ۹۹ سال سختی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و معیشت مردم بود، گفت: مردم باید میوه شیرین مقاومت و پایداریشان را در سال ۱۴۰۰ بچشند.
روایت جهانگیری از تحریم کالاهای اساسی و موانع برای روش کوپنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اسحاق جهانگیری رو سه شنبه در آیین افتتاح فاز دوم توسعه یک واحد تولیدی تخم مرغ در بخش حسن آباد فشافویه شهرستان ری افزود: امیدواریم کشور درسال ۱۴۰۰ شاهد گشایش های خوبی از هرنظر برای ملت باشد.  

 

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از تعیین کننده ترین صنایع در بخش تامین معیشت مردم و اشتغال و صادرات است، اظهار داشت: شاید بتوان تولید برخی صنایع صنعتی را در کشور نداشت و یا در زمان دیگری داشت ولی تولیدات و محصولات بخش کشاورزی به شکل مستقیم با غذای مردم ارتباط دارد.
 جهانگیری یادآور شد: تامین کالاهای کشاورزی و امنیت غذایی جامعه یکی از اصول اصلی اقتصاد مقاومتی بوده که طی سال های اخیر توجه جدی به آنها شده است.
جهانگیری با اشاره به اینکه صنایع کشاورزی غذای ۸۵میلیون نفر ایرانی را تامین می کند، اضافه کرد: ظرفیت تولیدات کشاورزی کشور خوشبختانه بسیار بالا است و ما تاکنون در این حوزه مشکل خاصی نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای کشاورزی در حوزه تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز از لحاظ تکنولوژیکی به روز شده اند، گفت: بنگاه داران بخش کشاورزی باید احساس کنند که فعالیت صنعتی آنها علاوه بر تولید مایحتاج مردم سود اقتصادی نیز برای آنها دارد.

وی ورود فناوری های نوین و شرکتهای دانش بنیان به حوزه کشاورزی را کار ارزشمندی دانست و گفت: دولت تدبیر و امید اقدامات موثری در شکل گیری شرکتهای دانش بنیان بخش کشاورزی و ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی انجام داده است که آثار آن در چندسال آینده بیشتر احساس خواهد شد.

روایت جدید جهانگیری از تحریم کالاهای اساسی و موانع برای روش کوپنی

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت از آغاز جنگ اقتصادی تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب بود، افزود: آمریکایی ها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور در وهله اول فروش کالاهای اساسی صادراتی کشور مانند نفت، فولاد، پتروشیمی و سایر موارد را باهدف کاهش توان ارز آوری کشور تحریم کردند

این مسئول خاطرنشان کرد: کاهش توان ارزی کشور موجب ضربه زدن به اقتصاد و افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی می شد که در این حوزه دولت ۲راه پیش روی داشت، اول روش تامین کالاها به صورت کوپنی و یا تامین کالاهای مورد نیاز مردم از طریق تامین ارز با قیمت حداقلی بود.
وی با اشاره به اینکه روش کوپنی کردن کالاها از لحاظ تامین کالاها توسط دولت و ایجاد شبکه توزیع کار سختی بود گفت: دولت برای اجرای این روش باید هزاران نفر را استخدام، شبکه های توزیع را در کشور ایجاد و از همه مهم تر باید کالا را خودش می خرید و انبار می کرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: یکی دیگر از عیب های وارده به روش کوپنی این بود که دشمنان می توانستند موضوعاتی مانند کمبود کالا و قحطی را در بحث های رسانه ای و تبلیغاتی خود پررنگ کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت روش تامین کالاهای حیاتی با قیمت ارز حداقلی را در جنگ اقتصادی انتخاب کرد، اظهار داشت: درست است که این روش در برهه ای از زمان موجب نوساناتی در عرضه مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن شد ولی درحالت کلی روش بسیار موفقی بود.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد:  در برهه ای از زمان عرضه مرغ و تخم مرغ با نارسایی هایی روبرو بوده و باعث اذیت مردم شد ولی در حالت کلی جهادکشاورزی با افزایش میزان جوجه ریزی و عرضه تخم مرغ به میزان لازم در بازار موجب آرامش شد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت های دولت از تولید کننده ها نباید در جهت افزایش قیمت و فشار به مصرف کننده باشد، گفت: دولت می تواند از ابزارهای حمایتی مانند افزایش سرمایه در گردش، عرضه نهاده های دامی، دادن وام های کم بهره و سایر ابزارها از تولیدکنندگان حمایت کند.

فاز دوم توسعه یک واحد تولیدی تخم مرغ در زمینی به مساحت ۱۳۱ هزار مترمربع، امروز(سه شنبه) با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری و «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی در بخش حسن آباد فشافویه شهرستان ری به بهره برداری رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید