قول بن سلمان برای کمک به دولت فراری یمن

کدخبر: ۴۰۲۳۸۰
دولت عربستان که طی ۶ ساله گذشته با به راه انداختن جنگ علیه مردم یمن بخش بزرگی از تاسیسات زیربنایی این کشور را ویران و دهها هزار نفر را کشته یا زخمی و جمعیت زیادی از این کشور را از دریافت سوخت محروم کرده است به دولت مستعفی و فراری این کشور وعده کمک مالی برای تامین سوخت داد.
قول بن سلمان برای کمک به دولت فراری یمن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد که این کمک ۴۲۲ میلیون دلاری برای سوخت نیروگاههای برق و پشتیبانی از خدمات عمومی در این کشور که با کمبود سوخت مواجه است، مورد استفاده قرار می گیرد. 

بر اساس این گزاش، « محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان طی تماس تلفنی با « عبد ربه منصور هادی » رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن، وی را از برنامه های ریاض برای توسعه و بازسازی یمن مطلع کرده است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵  پس از اخراج دولت منصور هادی از صنعا، با تجاوز به یمن، ائتلاف نظامی علیه انصارالله و مردم این کشور را رهبری می کند. 

بیشتر مناطق شمالی یمن در کنترل دولت نجات ملی وابسته به انصارالله است و مناطق جنوبی این کشور در سیطره دولت مستعفی و فراری یمن قرار دارد.

۸۰ درصد مردم یمن به کمک نیاز دارند و کمبود سوخت در این کشور باعث قطع پمپ های آب و ژنراتورهای برق بیمارستان ها شده است. 

دولت منصور هادی هفته گذشته ادعا کرد که با ورود برخی نفتکش ها برای انتقال سوخت به بندر الحدیده در دریای سرخ که تحت کنترل نیروهای انصارالله است موافقت کرده است.

در این پیوند، خبرگزاری رویترز دلیل اقدام اخیر دولت منصور هادی مبنی بر موافقت با ورود نفتکش ها به بندر الحدیده را موافقت مشروط انصارالله با پیشنهاد عربستان برای آتش بس دانست و افزود: این اقدام پس از آن صورت گرفت که حوثی ها ( انصارالله ) که بیشتر مراکز مهم شهری را تحت کنترل خود دارند، گفتند که آنها با پیشنهاد عربستان برای آتش بس موافقت نخواهند کرد مگر اینکه نیروهای ائتلاف به فرماندهی عربستان محاصره هوایی و دریایی را به طور کامل بردارد.

نیروهای ائتلاف مدعی هستند که محاصره هوایی و دریایی یمن به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه انجام شده است.

در همین حال «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن روز گذشته ( سه شنبه ) در مصاحبه با شبکه روسیه الیوم با اشاره به اینکه انصارالله هیچ ابتکار کتبی و رسمی از عربستان سعودی دریافت نکرده است، تاکید کرد که در صورت دریافت چنین ابتکاری، آن را بررسی و پاسخ خواهد داد.

وی افزود: اگر عربستان سعودی برای این ابتکار جدی است، اجازه دهید تصمیمات واقع بینانه ای اتخاذ کند و این کار را بدون مبادله طرف بشردوستانه با هیچ طرف دیگری نه نظامی و نه چیز دیگری آغاز کند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با بیان اینکه سعودی ها افکار عمومی را گمراه می کنند، افزود: در حالی که قوانین بین المللی اجازه نمی دهد از محاصره به عنوان سلاح استفاده شود اما آنها این کار را انجام می دهند و جامعه جهانی به جای جرم دانستن محاصره توسط آنها، ابتکاری را که هنوز رسما دریافت نکرده ایم تحسین کرد. 

وی با بیان اینکه یمن از بدترین بحران انسانی در جهان رنج می برد و جامعه جهانی شاهد آن است، افزود: آنها ما را با واردات نفت، دارو و سایر مواد به یمن معاوضه می کنند و آیا این تحقیر نیست؟. 

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما پس از گذشت تقریبا پنج سال از این تجاوز وحشیانه، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.

تجاوز وحشیانه نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی اکنون وارد هفتمین سال شده است و مقاومت مردم یمن باعث شده تا نیروهای مسلح و کمیته های مردمی این کشور با هدایت  انصارالله به پیروزی های سیاسی و نظامی ارزشمندی دست یابد و متجاوزان را در اندیشه راهکارهایی از جمله ارائه پیشنهادها و ابتکارات صلح برای خارج شدن از باتلاق جنگ یمن فرو برده است.

در طی این سال‌ها هزاران شهروند یمن که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید