توئیت های گلشیفته فراهانی درباره قرارداد ایران و چین راستی آزمایی شد

کدخبر: ۴۰۲۵۶۵
اقتصاد نیوز: خبرگزاری فارس نوشت:گلشیفته فراهانی پس از امضای قرارداد همکاری‌های راهبردی ایران و چین توییت‌ها و استوری‌هایی علیه این همکاری منتشر کرده است.
 توئیت های گلشیفته فراهانی درباره قرارداد ایران و چین راستی آزمایی شد

به گزارش اقتصاد نیوز،گل شیفته فراهانی هنرپیشه سینما که چندی است از کشور خارج شده پس از امضای توافق 25 ساله ایران و چین در حساب توئیتری خود شروع به توئیت های انتقادی علیه این قرارداد کرد. فراهانی در توئیت های خود تلاش داشت سابقه تاریخی چین در امضای این گونه قراردادها را یادآوری کند، پس از آن نیز ادعای علیه مفاد قرار داد کرد. توئیت های فراهانی با واکنش برخی کارشناسان خارج از کشور روبرو شد که این اطلاعات را دقیق نمی دانستند و حتی گمراه کننده عنوان می کردند.

خبرگزاری فارس نیز در مطلبی با انتشار توئیت های گلشیفته فراهانی  به صحت سنجی ادعاهای مطرح شده از سوی او پرداخت.این خبرگزاری اصولگرا نوشت در میان رسانه‌ها و کاربران ضدانقلابی که بدون هیچ سندی در حال حمله به قرارداد راهبردی ایران و چین هستند، نام یک بازیگر ایرانی دیده می‌شود که ادعاهایی مطرح کرده ادعاهایی که رسانه‌های مخالف با جمهوری اسلامی هم آن را شاخدار خواندند.

بررسی ادعاهای شاخ‌دار یک سلبریتی/ سکانس جدید تحریف با بازی گلشیفته فراهانی!

از شایعه تا واقعیت: گلشیفته فراهانی پس از امضای قرارداد همکاری‌های راهبردی ایران و چین توییت‌ها و استوری‌هایی علیه این همکاری منتشر کرده است.

این بازیگرخارج نشین درحالی که هیچ سندی که حاوی رقم و عدد درباره جزئیات این همکاری منتشر شده باشد، در یک اقدام سازمان یافته شایعات و شبهاتی را در فضای مجازی بازنشر داد اما جالب آن است که رسانه‌های غیرهمسو با جمهوری اسلامی نیز ادعاهای گلشیفته فراهانی را نه تنها نادرست بلکه شاخ‌دار عنوان کردند.

به عنوان مثال یکی از رسانه‌هایی که در خارج از کشور اداره می‌شود، این ادعای گلشیفته فراهانی مبنی بر این که «کویرهای ایران در حال حاضر محل دفن زباله‌های اتمی چین است» را مورد بررسی قرار داد و در همین رابطه به سراغ پیتر برنز (Peter C. Burns)، رئیس مرکز انرژی‌های پایدار در دانشگاه نوتردام رفت و این سوال را مطرح کرد که چه قدر امکان دارد که کشوری مثل چین (یا هر کشور دیگری) بتواند پسماندهای اتمی خود را به صورت مخفیانه به کشور دیگری منتقل کرده و آنجا دفن کند؟

برنز در پاسخ به این سوال گفت: «تقریبا محال است. هم اکنون چین در حال ساخت مخازن زمین‌شناسانه خود برای پسماندهای اتمی خود است. حمل و نقل پسماندهای اتمی دشوار است و نزدیک به غیرممکن است که بتوان مقادیر زیاد زباله‌های هسته‌ای را بدون ردیابی بین مرزهای بین‌المللی جابجا کرد. ضمن اینکه چین مشوق و انگیزه‌ای ندارد که بخواهد پسماندهای هسته‌ای خود را به کشور دیگری منتقل کند. مدیریت پسماندهای هسته‌ای دربرگیرنده فرایند امن ذخیره‌سازی، امکان بازیافت و همچین امکان دسترسی‌های زمین‌شناسی است که چین همه این شرایط را در خاک خود دارد و در حال توسعه آنهاست.»

برنز در پاسخ به اینکه آیا چنین توافق مخفیانه‌ای می‌تواند از چشم نهاد‌های نظارتی و جامعه جهانی پنهان بماند گفت: «به طور معمول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل، از چنین توافق پنهانی و حمل و نقل حجم زیاد پسماندهای اتمی آگاه می‌شوند. به دلیل خطرات زیادی که مواد اتمی در بر دارند، نظام‌های نظارتی وجود دارند که چنین موادی را شناسایی و ردیابی می‌کنند.».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید