بازداشت 10 افسر بازنشسته ارتش+ جزئیات

کدخبر: ۴۰۳۳۳۶
در پی اقدام 103 افسر بازنشسته نیروی دریایی ترکیه در صدور بیانیه‌ای علیه دولت ترکیه، مقام‌های آنکارا از صدور حکم بازداشت 10 تن از افسران بازنشسته ارتش این کشور خبر دادند.
بازداشت 10 افسر بازنشسته ارتش+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه روز گذشته (یکشنبه) از صدور حکم بازداشت برای ۱۰ تن از افسران بازنشسته ارتش ترکیه به اتهام انتشار بیانیه‌ای علیه دولت خبر داد.

بامداد روز گذشته، برای اولین بار پس از کودتای ۲۰۱۶ ترکیه، ۱۰۳ افسر بازنشسته نیروی دریایی این کشور در بیانیه‌ای از تصمیم اردوغان برای خروج از پیمان «مونترو» در خصوص تاسیس کانال آبی جدید در استانبول به شدت انتقاد کردند.

بنا بر گزارش شبکه «الجزیره»،  کالین بیانیه دهها افسر بازنشسته نیروی دریایی ترکیه را «یادآور دوران کودتا» خواند.

«فخرالدین آلتون» مشاور مطبوعاتی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز ضمن هشدار به آن‌هایی که این بیانیه را امضا و منتشر کرده‌اند، گفت: «نه تنها آن‌هایی که (این بیانیه‌ را) امضا کرده‌اند بلکه آن دسته از افرادی که تشویق به چنین کاری کرده‌اند، محاکمه خواهند شد».

طبق گزارش شبکه الجزیره، اردوغان قرار است امروز دوشنبه ساعت ۱۲:۰۰ به وقت گرینویچ (۱۶:۳۰ به وقت تهران) در خصوص این موضوع سخنرانی کند.

کالین در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در خصوص اقدام افسران بازنشسته ارتش ترکیه نوشت: «آن‌ها باید بدانند که ملت محترم ما و نمایندگان آنها هرگز اجازه (گسترش) چنین ذهنیتی را نمی‌دهند».

پیمان مونترو در سال ۱۹۳۶ میان ترکیه و قدرت‌های جهانی امضا شد و این امکان را به ترکیه داد که بر ترانزیت کالا در تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل داشته باشد. حال افسران بازنشسته ارتش ترکیه در بیانیه خود  پیمان «مونترو» را یک دستاورد تاریخی دیپلماتیک و یادگار «آتاتورک» نامیده‌ و عزم دولت برای ایجاد گذرگاهی جدید را دارای عواقب خطرناک برای ترکیه دانسته‌اند.

در بیانیه افسران بازنشسته نیروی دریایی ترکیه تأکید شده است که دولت ترکیه تلاش دارد ارزش و جایگاه نیروهای مسلح و نیروی دریایی را کاهش داده و از مسیری که «مصطفی کمال آتاتورک» ترسیم کرده منحرف کند.

تمامی افسران امضاکننده این بیانیه، اسامی خود را نیز در پای آن نوشته‌اند. صدور این بیانیه در شرایطی که همچنان بازداشت‌های نظامیان در ارتباط با کودتای ۲۰۱۶ ادامه دارد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و هم زمان واکنش‌های زیادی را موجب شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید